Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Een scherp handboek category management

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789081056502
Verkooppositie 2628Hoogste positie: 2628
Direct te downloaden

Samenvatting

De manier waarop retailers en fabrikanten assortimenten en producten selecteren en managen gaat veel verder dan het inkopen en verkopen van door fabrikanten gemaakte producten. Category Management is in feite het sleutelproces in de retail geworden en is na 1997 geleidelijk uitgegroeid tot een vak. Destijds waren het met name de co-voorzitters van de Stuurgroep Category Management van GS1 Nederland, Peter van Mourik en Rob Bloemscheer, die overtuigd waren van het belang van dat vak. Vanuit die overtuiging en het belang van het spreken van één taal, hebben zij zich sterk gemaakt voor het tot stand komen van dit handboek Category Management.

De resultaten en lessen van ECR-projecten in Nederland en in het buitenland zijn neergelegd in tientallen rapporten en essays. Wij hebben dikke stapels rapporten doorgelezen, veel theorieën tot ons genomen en ons verdiept in de lessen die in de verschillende ECR-landen werden getrokken. Wij hebben ook gezien dat sommige conclusies elkaar tegenspreken en dat sommige theorieën ook niet helemaal met elkaar in overeenstemming zijn. En bovendien heeft elke consultant uiteraard zijn eigen gelijk en om dat gelijk te bevestigen heeft hij uiteraard ook een eigen model ontworpen. Ongetwijfeld zult u als lezer ook op onderdelen een `net weer ander model gebruiken of een extra aandachtspunt belangrijk vinden. Dat is ook het mooie van dit vak: het kent veel meer wetten en beïnvloedbare factoren dan de eenvoudige logica van de zwaartekracht.

Aan ons viel dus de dankbare eer te beurt om ter wille van dit boek soms ook `scheidsrechter te spelen tussen de verschillende theorieën en modellen. Maar dat hoefden wij gelukkig niet alleen te doen. Wij hadden fantastische hulp van een zeer ervaren en betrokken klankbordgroep van praktijkmensen. Zij hebben er ook voor gezorgd dat het handboek werd verrijkt met mooie praktijkvoorbeelden. Wij noemen met name Constant Berkhout, Eric van Blanken, Paul Bringmann, Bas van Eekelen, Rik Hassing, Alexander Koch, Joris Monchen, Mari Monique van der Salm, Arjan Oosterlee, Jeroen van de Poll, Gerben Walsma en Ed van de Weerd. Daarnaast hebben Jolanda van Heukelom, Petra Geerdink en Anique Grievink op de achtergrond een soms ondankbare, maar voor ons belangrijke rol vervuld.

Dit alles heeft gemaakt dat u nu een boek voor u heeft liggen waarvan wij denken dat het een heel goed bruikbaar, praktisch handboek is voor Category Management. Het is een `must voor iedereen die nieuw in dit vak terecht komt. En we menen dat het handboek (alleen al vanwege de vele templates en checklisten) een onmisbaar hulpmiddel is voor álle functionarissen rond assortimentsbeleid. Het boek hanteert weliswaar het perspectief van de retailer, maar is juist daardoor ook zeer geschikt voor de accountmanagers, productmanagers, brandmanagers, marketingmanagers en trademarketeers bij de leveranciers.

Specificaties

ISBN13:9789081056502
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:170
Uitgever:GS1 Nederland
Druk:1
Verschijningsdatum:13-5-2014
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

2.0 van de 5
1 stem
0
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jan-Willem Grievink

Jan-Willem Grievink is al 40 jaar op beleidsniveau actief in de foodsector. Als boerenzoon kwam hij al jong in aanraking met een supermarktondernemer. Jan-Willem volgde opleidingen in marketing, bedrijfseconomie, journalistiek en general management. Sinds 2003 is hij directeur van het FoodService Instituut (FSIN) en als hoofddocent strategie en ontwikkeling verbonden aan EFMI Business School en de Masterclass Foodretail. Jan-Willem houdt zich continu bezig met veranderingsprocessen toegespitst op foodshopper- en ketenvraagstukken in de (inter)nationale levensmiddelenbranche. Hij heeft tientallen publicaties, studies en vakboeken op zijn naam staan. Jan-Willem was onder andere marketing manager bij de Nedac Sorbo Group, hoofdredacteur en directeur van de vakbladen Foodmagazine en NieuwsTribune en directeur bij de Prisma Food Group (met 400 supermarkten). Sinds 1998 is hij primair bezig met strategische veranderingen in de brede foodsector. Hij geeft zijn visie jaarlijks in tientallen presentaties, colleges, interviews met de landelijke pers en vakbladen.

Andere boeken door Jan-Willem Grievink

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Een scherp handboek category management