
Lees verder
Eveline De Ridder heeft meer dan 20 jaar ervaring in crisiscommunicatie en reputatiemanagement voor bedrijven in België. In 2008 richtte ze met drie partners in crime het onafhankelijke communicatieagentschap Whyte Corporate Affairs op, dat in korte tijd zijn plaats aan de top opeiste.
Meer over Eveline De RidderBij crisiscommunicatie denkt iedereen aan rampen en ongevallen. Hoewel zulke gebeurtenissen heel vaak zeer ingrijpend zijn voor je bedrijf, zijn ze op communicatievlak niet de moeilijkste – als je tenminste goed bent voorbereid.
Veel moeilijker wordt het wanneer je bedrijf te maken krijgt met een smeulend vuurtje, een issue dat kan uitgroeien tot een regelrechte reputatieramp. Weinig boeken beschrijven hoe je daarmee om kan gaan. Bovendien leven we in een tijdsgeest waarin iedereen torenhoge verwachtingen heeft van communicatie en het zelf vaak beter weet. Onderduiken of de vlucht vooruit? Schuld bekennen of de paraplu opentrekken? Excuses of in de aanval gaan? De CEO of de woordvoerder het woord laten voeren? Wat is vandaag de juiste reactie?
Aan de hand van 20 jaar ervaring in ‘moeilijke’ communicatie en talrijke cases biedt Eveline De Ridder een handleiding voor communicatieprofessionals en -managers. Of aan iedereen uit de bedrijfswereld die denkt dat hem of haar niets kan overkomen. Geen gouden regels, maar een kader waarin pro’s en contra’s worden afgewogen en waarin wordt geleerd uit fouten. Communicatie is geen exacte wetenschap, maar het buikgevoel kan zeker worden aangescherpt.
crisiscommunicatie reputatiemanagement communicatie crisis stakeholdermanagement communiceren social media interne communicatie communicatiestrategie crisisvoorbereiding maatschappelijke betrokkenheid crisismanagement corporate communication voorbereiding empathie transparantie stakeholders public relations maatschappij woordvoering onderzoeksjournalistiek perceptiemanagement mediarelaties vakbonden bedrijfscommunicatie organisatie perceptie procescommunicatie persoonsgebonden crisis messaging communicatieadvies opiniemakers personeelsmanagement crisispreventie crisisbewustzijn consumentencrisis diversiteit nimby-crisis duurzaamheid geloofwaardigheid reputatieschade inclusie crisisteam herstelcommunicatie wet-renault persconferentie consistentie digitale communicatie streisand-effect acute fase excuusbeleid leiderschap incubatiefase herstelfase timing ceo-communicatie recht van antwoord greenwashing sociale verantwoordelijkheid mondige consument mediastrategie cybersecurity crisisscenario's woke intern draagvlak authenticiteit mediatraining