Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Daarom doen ze dat - ‘Niet te ingewikkeld en met de nodige diepgang’

Wie een fascinatie heeft voor mensen, kan goed in ‘Daarom doen ze dat’ terecht. Daarin doet coach Mullenders een boekje open over wat hij in zijn praktijk zoal tegenkomt. Het is het tweede boek van de auteur na het succesvolle boek ‘Laat je niet kiezen’; wederom zeer lezenswaardig.

Peter de Roode | 13 september 2023 | 2-3 minuten leestijd

Waar de auteur zich in het eerste boek verdiepte in de vragen waarom de een zichzelf regisseert en de ander constant meebeweegt, gaat dit tweede boek in op de vraag hoe mensen in elkaar steken en waarom ze doen wat ze doen.

Korte cases

Wie het eerste boek gelezen heeft, zal de opzet van het tweede boek herkennen. Het boek bevat korte beschrijvingen van cases uit de praktijk van de auteur, met hier en daar een korte uiteenzetting van de theorie die aan de orde is.

Reflectietool

We zouden dit boek als een reflectietool kunnen beschouwen. Een kleine onderhoudsbeurt van ons eigen mens-zijn. In de praktijk krijgen we vaak commentaar op de inhoud die we leveren, en maar nauwelijks op de toon of de attitude die we daar bij bezigen. Het gevolg: blinde vlekken. 

Die blinde vlekken hebben we allemaal en kunnen onze vooroordelen enorm vergroten. In Daarom doen ze dat  gaat het veelover blinde vlekken. Vaak is het de leidinggevende van de coachee die iets opvalt en coaching arrangeert. 

Diagnose

In het boek blijkt dat niets vanzelfsprekend is. Dat geldt ook voor de diagnose van de leidinggevende over diens medewerker. We lezen dat leidinggevenden er soms totaal naast zitten en dat bijvoorbeeld de diagnose ‘gebrek aan intelligentie’ faalangst blijkt te zijn.

Een ander voorbeeld dat veel mensen zullen herkennen is de beoordeling (of veroordeling): ‘Jij bent paars’... Zelf heb ik dit kleurendenken als organisatieadviseur altijd als storend ervaren. Mensen nemen niet langer waar, maar beoordelen iemand op basis van een of andere test.

Een van de hoofdstukken in het boek heeft de titel: ‘Je bent paars, dus je moet op coaching. Op voorhand zou ik vermoeden dat de leidinggevende coaching nodig heeft, maar die blijft helaas buiten schot. Dat de medewerker zich laat sturen, zegt ook iets - denk ik dan - over de medewerker zelf. Leidinggevende en medewerker, wat doen ze elkaar soms aan... Het is mooi om te lezen dat Mullenders coachee zich van dit alles bewust wordt in het coachinggesprek. En dat de kleurentest - godzijdank - geen aandacht krijgt.

Intentie en resultaat

Een ander thema in het boek is de medewerker die zichzelf op intenties beoordeelt, maar anderen op resultaten. Dit doen we volgens neurowetenschappers allemaal. Maar sta je er voor open om het gesprek erover aan te gaan? Mullenders geeft een van zijn coachees een mooi advies: Ga op zoek naar de intenties van de ander.

Die ander ontdekken is nogal een opgave, omdat mensen eerst moeten leren wie ze zelf zijn. En bij dat laatste kan Daarom doen ze dat goed helpen. Het leest heerlijk weg, is niet te ingewikkeld en heeft toch de nodige diepgang. Ook geschikt voor leidinggevenden of managers.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden