Niks leukers dan iemand die zijn of haar hoofd boven het maaiveld uit wil steken. Je kunt er zomaar medestanders door vinden die de uitdaging mee aangaan. Uit ervaring weet ik dat het heel leuk is om ervaringen van anderen te horen. Of lezen. Want ik ben ook zo iemand van groots, wild en ambitieus. Dus over een fris plan praat je met mensen, lees je over anderen die iets geweldigs hebben gedaan en krijg je nog meer drive om aan de slag te gaan. Het boekje Hoe bouw je een hunebed kan wat dat betreft ook op de inspiratiestapel voor wie wil weten hoe het je zo’n doel kunt realiseren.
Martijn Aslander – een begenadigd schrijver van diverse boeken – heeft er dit keer voor gekozen om het verhaal te laten optekenen door Silvie Kamphuis. Goede zet, want dan is het niet een stroom aan ‘ik heb dit’ en ‘ik heb dat’ ervaringen. Doordat het over hem geschreven is, leest het als een leuk verhaal. Op sommige momenten als een stoer jongensboek. Het verhaal neemt u mee van het eerste idee ‘ik ga een hunebed bouwen’ tot de daadwerkelijke realisatie. En zoals te verwachten valt is dat geen heel soepel lopend proces. Wat meteen weer mooi aansluit bij de werkelijkheid, want wie grootse resultaten wil behalen loopt tegen van alles aan. De crux is dan: zorgen dat het toch geregeld wordt. Hoofdstuk voor hoofdstuk leest u hoe Aslander dat destijds heeft aangepakt. Uiteraard zijn er ook tal van successen in het hele proces. Van mensen die hem financieel of op andere wijze helpen, media die aandacht schenken aan het plan en dan dus die grandioze finale met een dagenlang durend festival.
Door de schrijfstijl leest het lekker weg. In minder dan twee uur geeft het een beeld van wat Aslander in die periode heeft meegemaakt. Dat roept waardering op voor de prestatie, die is een dik compliment waard. Is het een leerzaam boek voor eigen plannen? Ja en nee. Er zitten voorbeelden in van situaties die ook u tegen kunt komen. Echte tips of een samenvatting van wat Aslander op hoofdlijnen heeft geleerd van het proces vindt u niet in Hoe bouw je een hunebed. Maar ach, het is toch ook gewoon lekker om een leuk verhaal te lezen en daar wat ideeën van op te steken? Succes met uw eigen hunebed-ambities.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.