Thuis ben ik niet zo leuk! - 'De lessen uit dit prima boek blijven goed hangen'
18 augustus 2020 | Elly Stroo Cloeck

Dit boek is niet grappig, zegt auteur Jos Burgers over zijn boek Thuis ben ik niet zo leuk, het is bedoeld om je te leren hoe je humor kunt inzetten in je klantcontacten. En hoe je dat vooral niet moet doen.

Sorry, Jos, maar ik vond het boek wèl grappig. Dat komt door alle voorbeelden om de leerpunten van Thuis ben ik niet zo leuk te illustreren. Juist daardoor blijven die lessen uit dit prima boek goed hangen. Mijn highlights uit die lessen:

Humor is een mindset en een vaardigheid en vrijwel iedereen kan het gebruiken van humor leren. Ad rem zijn is wat anders, dat is een talent en zie je met name bij stand-up comedians.

Introverte mensen onderzoeken en analyseren graag en zijn daardoor niet ad-rem. Het is niet te leren, jammer dan. Wat je wèl kunt doen, is grappen verzamelen en regelmatig gebruiken. Na veel oefenen kom je gevat over, terwijl je simpelweg put uit een steeds groeiend repertoire grappen.
Hoe belangrijk humor is, is aangetoond met wetenschappelijke onderzoek: mensen met humor worden slimmer ingeschat en winnen sneller het vertrouwen. Vooral dat laatste is erg handig als je ‘aan het verkopen’ bent. Daarnaast is het goed voor je immuunsysteem. Dat is extra handig in deze Corona-tijden! Ook zou het pijn verlichten, daarom werken de Cliniclowns zo goed.

Emoties werken aanstekelijk, als je lacht, lachen mensen met je mee zonder te weten waarom je nu eigenlijk lacht. Als je werknemers lachen, lachen de klanten mee, dus een beetje humor op de werkvloer is fijn. Het goede voorbeeld komt natuurlijk van de top, die mogen best af en toe verrassend en grappig uit de hoek komen. Grappige commerciële boodschappen worden op social media ook vaker geliket en gedeeld, zo bereik je enorm veel mensen, zonder dat het je iets kost.

Ook lijkt wederkerigheid een rol te spelen: als je mensen aan het lachen maakt, geef je hun iets. Zij willen dan graag iets teruggeven. Aandacht. En ook spelen hormonen een rol: als mensen lachen maken ze gelukshormonen aan en voelen ze zich fijn. Dat straalt op jou af. Ze vinden je aantrekkelijker en sympathieker.

Maar wat is humor nu precies? Humor gebruik je in relatie tot een standaard situatie, waarbij je klant of je publiek al een bepaalde verwachting heeft. Bij humor wijk je af van die verwachting, je verrast, waardoor je boodschap meer aandacht krijgt. Die verrassing heeft 3 componenten: Hij is Onverwacht, Overdreven en Omgekeerd. Een mooi voorbeeld is de grap die je vaak bij restaurants ziet: Our chef cooks with wine…..occasionally she puts food in it. Een omkering van de gangbare manier van koken en sterk overdreven.

Te veel focussen op de grappen en je boodschap vergeten is niet zo handig. Er zijn 3 valkuilen:
- Grappen die een magere inhoud niet compenseren. Een lollige autoverkoper die niets van auto’s weet zal niet erg succesvol zijn.
- Grappen die niets met je boodschap te maken hebben, hebben ook geen effect.
- Veel te veel grappen maken en daarin je boodschap begraven.

Daarnaast moet je oppassen dat je je klanten niet voor schut zet met je grapjes, dat werkt averechts. Als je niet weet of er zich onder je publiek ambtenaren bevinden, kun je beter geen ambtenaren-werken-niet grapjes maken. Tenzij je zelf duidelijk ambtenaar bent! Het is verstandig om te glimlachen als je een grap maakt die iemand als belediging zou kunnen opvatten. Of je zegt ‘Grapje’. Zelf keihard om je eigen grappen lachen is dan weer niet zo verstandig.

Dubbelzinnige humor is ook een no-go. Een vrachtwagen met een sticker: ‘de mijne is 12 meter lang’ is triest, en in een zakelijke sfeer zijn dit soort grappen onverstandig.

Ikzelf houd nogal van zelfspot. Daar heb ik een behoorlijk repertoire van! Maar niets in mijn repertoire haalt het bij de grap van een Engelse pub die een slechte recensie op Tripadvisor kreeg. De eigenaar zette een groot bord voor de deur met: ‘Come in and try the worst coffee a woman on Tripadvisor had in her life’. Daarna was het drukker dan ooit.

Humor werkt ook goed bij feedback geven of weerstand overwinnen. Een bekend voorbeeld daarvan is het ‘koffiemenu’: Koffie EUR 7,00. Koffie alstublieft EUR 4,25. Goedemorgen, koffie alstublieft EUR 1,40. De boodschap aan klanten om een béétje beleefd te zijn komt goed aan.
Jos Burgers is er goed in geslaagd om het belang van humor duidelijk te maken, en voorbeelden van goede en slechte grappen te geven. Gelukkig besteedt hij ook wat aandacht aan iets wat nog belangrijker is: zelf grappig worden. Hoe doe je dat? De kern is het opbouwen van een eigen repertoire. Hoe vaker je het gebruikt, hoe beter je wordt qua intonatie en timing.

Voor je repertoire verzamel je zoveel mogelijk grappen die iets met je beroep of boodschap te maken hebben. Zodra je iets humoristisch tegenkomt leg je het vast. Dat kan spontaan, maar ook systematisch, zoals Jerry Seinfeld dat deed. Hij verplichtte zichzelf minimaal 1 grap per dag aan zijn collectie toe te voegen, via de chain-methode.

Als ik zo naar de literatuurlijst van dit boek kijk, zal het luisteren naar cabaretiers een hoop inspiratie voor grappen opleveren. Of je koopt Thuis ben ik niet zo leuk! natuurlijk, want zoals ik al zei: het barst van de grappen!

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Thuis ben ik niet zo leuk! – Humor om te leren
17 juni 2020 | Peter Streefkerk

In zijn boek Thuis ben ik niet zo leuk! laat Jos Burgers zien hoe je, zelfs als inkoper, je klanten en je leveranciers toch kunt vinden en binden met een beetje humor. Of dat bij aanbestedingen eveneens zo werkt, laten we maar even in het midden.

Hebben inkopers gevoel voor humor? Zelf zullen ze zeggen van wel. Als je echter kijkt naar de dagelijkse praktijk van het inkopen en vooral aanbesteden is het voornamelijk een serieuze en afstandelijke aangelegenheid. Het kenmerkt de inkoop- en aanbestedingsprocedures en de daarbij horende gesprekken tussen klanten en leveranciers. Zoals het in het zakelijk verkeer over het algemeen gebruikelijk is. In zijn boek Thuis ben ik niet zo leuk! laat Jos Burgers zien hoe je, zelfs als inkoper, je klanten en je leveranciers toch kunt vinden en binden met een beetje humor. Of dat bij aanbestedingen eveneens zo werkt, laten we maar even in het midden.

Humor is een serieuze zaak

Als je bekend bent met de de grote hoeveelheid succesvolle boeken die auteur Jos Burgers heeft geschreven of een van zijn talloze spreekbeurten hebt bijgewoond, weet je dat hij die beide doorspekt met humor. Anekdotes en quotes die op zijn minst een glimlach op je gezicht toveren. Het is een kwaliteit dat hij deze humor met enige nonchalance debiteert. Vaak zie je zijn grappen daarom niet aankomen. Omdat hij ze verpakt in verhalen met een serieuze ondertoon. Met Thuis ben ik niet zo leuk! biedt Jos Burgers naast een stukje kennisoverdracht deze keer eveneens een kijkje in zijn eigen keuken. Hij meldt daarbij en passant dat humor een serieuze zaak is. Over humor gesproken.

Humor richting klanten, geen humor over klanten

Omdat humor vele aspecten kent, heeft Jos Burgers zichzelf bij het schrijven van zijn boek terecht een aantal beperkingen opgelegd. Niet alleen vanwege de breedte van het onderwerp maar ook om binnen het (succesvolle) compacte format van zijn boeken te blijven. Humor op de werkvloer heeft hij buiten beschouwing gelaten, omdat het boek gaat over de bijdrage die humor kan leveren in de relaties met je klanten en niet over het lachen om je klanten. Verder heeft hij zich ook beperkt tot de Nederlandse humor. Daar is eveneens niets tegen in te brengen. Humor is namelijk cultuur gebonden. Wat in het ene land heel goed werkt, zorgt in een ander land voor wrevel en irritatie.

Waarschuwing op zijn plaats

Of je wel of niet gebruik maakt van humor bij je zakelijke contacten moet je zelf van geval tot geval beoordelen. Het hangt af van de aard van de relatie, de persoonlijkheid van de man of vrouw achter de klant en de specifieke omstandigheden. Daarbij speelt timing eveneens een belangrijke, niet te onderschatten rol. Een waarschuwing is derhalve zeker op zijn plaats, omdat het verkeerd gebruik van humor wel eens meer schade kan aanrichten dan verwacht. Een waarschuwing die Jos Burgers en zijn uitgever Van Duuren Management aan het eind van de inleiding benadrukken met de toevoeging dat zij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor verkeerd vallende grappen en daaruit voortvloeiend verlies van klanten. In dat opzicht lijken Jos en zijn uitgever net leveranciers.

Overzichtelijke indeling

Het boek bestaat uit vijf delen, ieder bestaande uit vijf hoofdstukken. Achtereenvolgens behandelt hij het waarom van humor in relatie tot klanten, wat er kenmerkend aan is, wat de positieve effecten zijn van humor bij het vinden en binden van klanten, welke risico’s je loopt bij, en hoe je beter wordt in het gebruik van humor bij klantcontacten. Jos Burgers stelt namelijk dat het gebruik van humor geen kwestie is van talent maar een vaardigheid. En een vaardigheid kun je ontwikkelen. Of iedereen dat zo voelt, is een ander verhaal. Dat laat ik graag ter beoordeling aan de individuele lezer over. Niet iedereen voelt zich namelijk lekker bij het gebruik van humor. Zeker niet als je weet dat ieder mens weleens in de fout gaat en dat pijnlijke gevolgen kan hebben. Dat geldt vanzelfsprekend nog meer bij het gebruik van humor.

De essentie van waarom gebruik van humor belangrijk is

In zijn boek Invloed geeft auteur Robert Cialdini aan dat sympathie een van de belangrijkste factoren is om ervoor te zorgen dat mensen en dus ook klanten voor jou kiezen. Ervoor kiezen om met jou samen te werken en/of je een order of opdracht te gunnen. Jos Burgers voegt daar aan toe dat je die sympathie kunt vergroten door de mensen aan het lachen te maken. Dat klinkt heel logisch en dat is het ook. Bijkomend wetenschappelijk onderbouwd feit is dat dit effect vaak plaatsvindt zonder dat we onszelf daarvan bewust zijn. En nog mooier, dat het onwaarschijnlijk is dat je jezelf daar tegen kunt verzetten. Het zou eigenlijk voor een ieder een aansporing moeten zijn om in zijn of haar klantgesprekken (meer) gebruik te maken van humor.

Mensen kopen niet van clowns

Hoewel het boek niet specifiek geschreven is voor inkopers, zal een deel van de voorbeelden zeker tekenen van herkenning opleveren. Zoals de grap over het spelen met kortingen op pagina 50. Het onderwerp kortingen waar Jos Burgers al eerder een compleet boek over vol schreef, maar nu een verdere verdieping krijgt door het gebruik van humor. Of de quote aan het begin van hoofdstuk 10 ‘Wanneer iemand de hele tijd glimlacht, is hij waarschijnlijk iets aan het verkopen dat niet werkt’. Een quote overigens niet van Jos Burgers zelf, maar van de onbekende Amerikaanse komiek George Carlin. Je maakt mij niet wijs dat iedere inkoper na het lezen van deze quote tijdens zakelijke gesprekken op de een andere manier naar zijn of haar gesprekspartner zal kijken.

Eindoordeel

Als jijzelf van veel zaken, ook de meer serieuzere, de humor wel kunt inzien, kom je met dit boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk!’ goed aan je trekken. Het biedt je voldoende voorbeelden en aangrijpingspunten het gebruik van humor in je zakelijke contracten op te bouwen of verder te ontwikkelen. Zoals in zijn laatste boeken te doen gebruikelijk is, hoef je van Jos Burgers geen uitgebreide verhandelingen of theoretische onderbouwingen te verwachten. Toch heeft hij deze keer wel weer een, zij het beperkte, literatuurlijst toegevoegd, net zoals in zijn voorlaatste bestseller Eén fan per dag. Het maakt dat dit boek van Jos Burgers weer verslonden is, voordat je er erg in hebt. Een compliment meer dan waard als je dat al zoveel boeken lang weet te presteren.

Peter Streefkerk is eigenaar van Starck Training & Development en Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over contractmanagement en inkopen. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl

Thuis ben ik niet zo leuk - 'Ik had nog veel meer over dit onderwerp willen lezen'
10 maart 2020 | Dymph Neeteson

Dymph Neeteson las Thuis ben ik niet zo leuk! Van Jos Burgers: ‘Ik had nog veel meer over dit onderwerp willen lezen. Meer feitjes, meer onderzoekjes, meer voorbeelden...' Een review.

Drie jaar geleden was ik bij een keynote van Jos Burgers over zijn toenmalige bestseller: Eén fan per dag. Mij kon hij na afloop toevoegen aan zijn fanbase. Pijn in mijn kaken van het lachen en het was nog leerzaam ook. Dus toen de kans zich voordeed om een review te schrijven over een van zijn latere kindjes Thuis ben ik niet zo leuk!, stond ik als een (irritant) overijverig schoolmeisje- al ‘ikke-ikkend' - vooraan.

Humor in communicatie
Met een voorliefde voor humor in communicatie, is een boek over het gebruik van humor in het vinden en boeien van klanten, spekkie voor mijn bekkie. Zo besprenkel ik zelf vaak de vacatureteksten van mijn klanten met een vleugje humor. Het maakt ze aantrekkelijker als werkgever en ze krijgen hierdoor sneller hun vacatures vervuld omdat ze een stuk menselijker klinken. Echt! Ik zie een parallel. Maar goed, ik dwaal af.

Humor als acquisitiewapen
Humor in het acquisitieproces dus. En als je de klant voor je gewonnen hebt, als geheim wapen om deze te behouden. Het omslag alleen al oogt fris en nodigt enorm uit om erin te beginnen. Nu ik er nog eens kritisch naar kijk, valt me op dat het er uitziet als zo'n Delftsblauw tegeltje dat vroeger bij mijn oom en tante in de gang hing. Voorzien van de tegeltjeswijsheid: praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent... Ik houd ervan. En van dit soort subtiele verrassingen. Deze ontdekking maakt het boek meteen nóg leuker.

Thuis ben ik niet zo leuk!
Enthousiast ben ik begonnen in Thuis ben ik niet zo leuk!. Kauwen heb ik niet gedaan. Ik heb meer als een soort cookiemonster het boek verslonden. En toen was de koekjespot leeg. Balen. Ik had nog veel meer over dit onderwerp willen lezen. Meer feitjes, meer onderzoekjes, meer voorbeelden... Meer, meer, meer!

Al moet ik zeggen dat ik al best veel wist over dit onderwerp. Of dacht te weten. Misschien komt het ook wel door zijn schrijfstijl. Het klinkt allemaal zo logisch dat je het idee hebt dat je al veel wist. Hoe dan ook, ik ‘herkende' veel, met hier en daar de nodige verdieping om mijn leesplezier te vergroten.

Humor in zaken
Humor gebruiken in het zakelijk contact is niet zonder risico's. Daar waarschuwt Jos ook voor. Een grapje dat je zelf hi-la-risch vindt kan de ander zomaar ontzettend flauw vinden. En grapjes ten koste van een ander maken jou er ook niet aardiger op in de ogen van je klant. Volgens mij is de enige veilige vorm van humor, de humor die ten koste gaat van jezelf. Zowel zakelijk als privé. Bovendien zegt Jos dat het je sympathieker maakt waardoor de klant sneller van je zal kopen. Ik zeg: ‘Doen!'

Eye-opener
De echte eye-opener zat ‘m voor mij in één van de laatste hoofdstukken. ‘Wie ervoor kiest om in de contacten met klanten vaker een beetje humor in te zetten, doet er verstandig aan een eigen repertoire op te bouwen.'! Waarom ben ik daar zelf niet opgekomen?! Ik vind mezelf op papier altijd grappiger dan in het echt. En ik vroeg me al af hoe ik mijn ‘online humor', zoals ik die gebruik op social media en mijn website, wat meer offline door kan trekken. Vooral als ik presentaties geef. Die zijn vaak serieuzer dan ik eigenlijk ben. En dat vind ik zonde.

Jos' advies: kijk om je heen en noteer alles wat leuk en toepasbaar lijkt in een boekje. Je hoeft namelijk niet alles zelf te verzinnen. Je begrijpt wel waar ik mee begonnen ben. Ik ben goed bezig, al zeg ik het zelf. En als ik zo doorga, komt die stand-up-act er ook nog wel...

Thuis ben ik niet zo leuk! is kortom een aanrader voor wie humor wil inzetten in het acquisitieproce.

Oh, als je ooit de kans krijgt om Jos live in actie te zien. Pakken! Thuis mag hij dan niet zo leuk zijn, maar in het echt is hij nog véél leuker dan op papier.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Thuis ben ik niet zo leuk! - 'Een serieus en grappig boek over humor'
11 februari 2020 | Henk Jan Kamsteeg

Het bleef akelig stil in de zaal. De van tevoren bedachte grap die ik maakte, bleek niet aan te slaan. Gelukkig was ik ad rem genoeg om de stilte op te vangen door te zeggen: ‘Oké, boodschap is duidelijk. Die laten we er voortaan uit.' Schade beperkt, want alsnog werd er luid gegrinnikt door het publiek.

Zoals ik in mijn boek Spreken met passie; de kracht van storytelling ook aangeef, is het gebruik van humor in speeches een geweldig effectief middel om je toehoorders enthousiast te houden. Mits goed gebruikt. Want het is direct ook het meest dodelijke dat je kan overkomen, wanneer je als spreker aanstuurt op een grap, terwijl werkelijk niemand om je humor kan lachen.

Als er iemand is bij wie wij in de leer moeten over het gebruik van humor (in speeches en in contact met klanten) is het wel Jos Burgers. Daarom keek ik ook uit naar zijn nieuwste boek Thuis ben ik niet zo leuk! Bij zijn vorige boeken (die ik bij voorkeur luisterde in de door hem zelf ingesproken luisterboeken) moest ik vaak al hardop om zijn gevatte opmerkingen lachen. De automobilisten die naast mij in de file stonden, moeten hebben gedacht dat ik in plaats van naar een managementboek, naar Edwin Evers zat te luisteren. Een boek dat over humor gaat, moest dus wel helemaal om te lachen worden.

En ik werd niet teleurgesteld. Al is Thuis ben ik niet zo leuk! volgens Burgers zelf een serieus boek over humor, gelukkig schroomt hij niet talloze voorbeelden te noemen van zowel geslaagde als mislukte grappen. Waarbij hij wat betreft het laatste ook zichzelf niet spaart. Hetgeen direct een wijze les is voor iedereen die dit wapen in zijn klantcontacten wil inzetten: zelfspot is misschien wel de krachtigste vorm van humor. Mits, daar is die weer, je ook hierin niet te ver doorschiet waardoor geen klant je meer serieus neemt omdat je jezelf door je grappen als de grootste onbenul van deze aardkloot hebt afgeschilderd.

Gelukkig is het maken van goede grappen volgens Burgers aan te leren.' Omdat humor een mindset en een communicatieve vaardigheid is, zoals kunnen snellezen of overtuigend presenteren, is naar mijn mening vrijwel ieder mens in staat humor te gebruiken. Burgers haalt cabaretier Joep van Deudekom aan die stelt dat het een kwestie is van veel lezen, veel kijken en gewoon beginnen.' En wat telt, is vooral veel uitproberen en risico's durven nemen.'

Nadat Burgers in het eerste deel van het boek uit de doeken doet waarom humor volgens wetenschappelijke onderzoeken zo effectief is, legt hij vervolgens uit wat kenmerken van goede humor in een zakelijke omgeving zijn, waarom het effectief is in contact met klanten, welke valkuilen er bestaan, maar gelukkig ook hoe we humor het best kunnen inzetten. Dit alles uiteraard allemaal onderbouwd met talloze voorbeelden.

Interessant is het verschil dat Burgers maakt tussen de vaardigheid van het gebruik van humor en het talent van ad rem zijn. De eerste is, zoals gezegd, aan te leren, de tweede niet. Vandaar ook de waarschuwing van Burgers:' Het is af te raden om te proberen ad rem te zijn als je dat van nature niet bent. Het is namelijk nogal riskan.' Als voorbeeld haalt de spreker een opticien aan die snel en gevat wilde reageren op een klant. Een oudere man was zijn optiekzaak binnengelopen met in zijn hand een kapotte en overduidelijk zeer oude bril. Blijkbaar was hij nogal gehecht aan dat oude monteur, want hij vroeg de opticien: ‘Kunt u hier misschien nog iets mee?' Diens spontane reactie en geestig bedoelde reactie luidde: ‘Jazeker wel, wat dacht u van weggooien.' De grap werd hem door de klant niet in dank afgenomen.

Burgers raadt aan ons repertoire aan grappen op te bouwen. Waarbij de beste grappen de eigenschappen hebben dat zij onverwacht, overdreven en omgekeerd zijn. Burgers leent deze tip van misschien wel grootste (televisie)komiek van de afgelopen decennia, Jerry Seinfeld. Hij besloot elke dag minstens een nieuwe grap aan zijn bestaande programma toe te voegen. Hoe dit te doen?' Door goed om je heen te kijken,' stelt Burgers.' Noteer alles wat leuk en toepasbaar lijkt en voeg het toe aan je verzameling.'

Werk aan de winkel dus, willen we ons tenminste onderscheiden van onze concurrenten in onze klantcontacten. Werk dat wat mij betreft begint bij het niet alleen genieten van Burgers grappige boek Thuis ben ik niet zo leuk!, maar daarnaast zeker aantekeningen te maken en gewoon te beginnen met oefenen. En onthoud: een gezonde portie zelfspot na het maken van een mislukte grap, doet het goed!

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl