Drs. Jeske Nederstigt doceerde tot 2009 Consumentengedrag, Customer Journey Mapping, Keuzegedrag en Onderzoeksmethoden aan verschillende opleidingen van Fontys Hogeschool. Momenteel is ze binnen de hogeschool onderzoeker sociale innovatie en gedragsverandering bij het Expertisecentrum Circulaire Transitie.
Meer over de auteursConsumentengedrag
Paperback Nederlands 2022 8e druk 9789001298630Samenvatting
- Geeft psychologisch inzicht in consumentengedrag en biedt daarmee een basis voor succesvolle marketing;
- bevat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online koopgedrag en social media;
- met aandacht voor circulariteit en duurzaam consumentengedrag, vanuit verschillende perspectieven: consument, maatschappij en marketingafdelingen.
Consumentengedrag is een compleet en actueel standaardwerk over de belangrijkste drijfveren van het gedrag van consumenten. Het boek biedt (toekomstig) marketeers – en anderen die gedrag willen beïnvloeden – psychologisch inzicht in het gedrag van de consument en de invloed van zijn (online) omgeving. Daarmee helpt het hen om goed gefundeerde beslissingen te nemen. De wisselwerkingen tussen marketing, de omgeving, de consument en diens gedrag komen uitgebreid aan bod. Het boek start met een flowchart waarin deze interactie tussen consument, omgeving en marketingaanbod is gevisualiseerd.
Nieuw in deze herziene, achtste editie van Consumentengedrag is de aandacht voor circulariteit en duurzaam consumentengedrag, zowel vanuit het perspectief van de consument, als vanuit maatschappelijk en marketingoogpunt. Daarnaast is komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van (online) koopgedrag en social media uitgebreid aan bod en zijn in het hele boek de praktijkvoorbeelden, cases en afbeeldingen geactualiseerd. Nieuw is ook het hoofdstuk Kiezen & Evalueren waarin onder meer ruime aandacht wordt besteed aan onbewust consumentengedrag, heuristieken en nudging. Tot slot worden twee tools om consumentengedrag te analyseren – Customer Journey Mapping en het Triade-model – in deze editie uitgebreider en in een afzonderlijk hoofdstuk behandeld.
Consumentengedrag is geschikt voor hbo-opleidingen als Commerciële Economie, Communicatie, Creative Business, Ondernemerschap en Retailmanagement en Bedrijfskunde. Het boek is zowel in de propedeuse als de hoofdfase te gebruiken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Theo Poiesz
Inhoudsopgave
1.1 Consumentengedrag algemeen 11
1.2 Consumentenbeslissingsgedrag 15
1.3 Een scenariobenadering 22
1.4 Afbakening van het gedragsdomein 26
1.5 Waarom inzicht in consumentengedrag belangrijk is 30
1.6 Opbouw van het boek 32
Samenvatting 33
2 Consumentengedrag en marketing 37
2.1 Marketing en consumentengedrag 39
2.2 Marketingspiralen 45
2.3 Meerwaarde 48
2.4 Marketing en consumentenonderzoek 56
Samenvatting 60
3 Maatschappelijke omgeving 65
3.1 Niveaus en soorten van omgevingsinvloeden 67
3.2 Demografische omgeving 68
3.3 Economische omgeving 70
3.4 Sociaal-culturele omgeving 78
3.5 Technologische ontwikkelingen 84
3.6 Ecologische omgeving 87
3.7 Politiek-juridische omgeving 90
Samenvatting 94
4 Cultuur 99
4.1 Wat is cultuur? 101
4.2 Kenmerken van cultuur 103
4.3 De basis van cultuur 109
4.4 Cultuur en consumentengedrag 118
4.5 Toepassingen voor de marketeer 120
Samenvatting 124
5 Sociale context 127
5.1 Referentiegroepen 129
5.2 Mond-tot-mondbeïnvloeding 136
5.3 Opinieleiderschap 138
5.4 Belangrijke referentiegroepen 141
5.5 Marketingtoepassingen 144
Samenvatting 149
6 Motivatie, behoeften en betrokkenheid 153
6.1 Het motivatieproces 155
6.2 Behoeften 156
6.3 Doelen 164
6.4 Motivatie 167
6.5 Betrokkenheid 173
Samenvatting 177
7 Persoonlijkheid, waarden en lifestyle 181
7.1 Persoonlijkheid 184
7.2 Waarden 192
7.3 Lifestyle 197
7.4 Typologieën 197
Samenvatting 203
8 Perceptie en aandacht 207
8.1 Het perceptieproces 209
8.2 Zintuiglijke waarneming 210
8.3 Psychologische waarneming 216
8.4 Kwaliteitsperceptie 225
8.5 Risicoperceptie 228
Samenvatting 231
9 Leren en informatie verwerken 235
9.1 Leren 237
9.2 Passief leren 241
9.3 Actief leren 249
9.4 Informatie verwerken en het geheugen 251
Samenvatting 257
10 Attituden en emoties 261
10.1 Attituden 263
10.2 Emoties 266
10.3 Attitudemodellen 269
10.4 Relatie tussen attitude en gedrag 275
10.5 Attitudevorming 278
10.6 Attitudeverandering 281
Samenvatting 289
11 Kiezen en evalueren 293
11.1 Consumentenkeuzes 295
11.2 Snel kiezen 297
11.3 Weloverwogen kiezen 305
11.4 Duurzame keuzes 309
11.5 Betalen 314
11.6 Na de keuze 318
Samenvatting 321
12 Marketinginstrumenten 325
12.1 Producten en diensten 327
12.2 Innovaties 332
12.3 Communicatie 341
12.4 Prijs 354
12.5 Distributie 358
Samenvatting 364
13 Analyseren van consumentengedrag 369
13.1 Het Triade-model 371
13.2 Customer Journey Mapping 385
Samenvatting 389
14 Blik op de toekomst 393
14.1 Duiding van de toekomst van consumentengedrag 394
14.2 De keuze voor een reactieve of een proactieve benadering 394
14.3 De optimale tijdspanne voor een redelijk goed beeld van de toekomst 395
14.4 Relevante vragen voor anticipatie op de toekomst 396
14.5 Een methodiek voor de behandeling van toekomstvraagstukken 397
14.6 De algemene ontwikkelingen 402
14.7 De ontwikkelingen van de markt 404
14.8 De ontwikkelingen van de marketing 406
14.9 De ontwikkeling van het consumentengedrag 409
14.10 De betekenis hiervan voor de marketeer 410
14.11 Tot slot 412
Samenvatting 412
Literatuur 414
Illustratieverantwoording 422
Register 424
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan