

Gijs van Oenen (1959) is universitair hoofddocent filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerder verschenen van zijn hand 'Overspannen democratie' (2018) en 'Culturele veldslagen' (2022, shortlist Socratesbeker). Daarnaast is hij een van de auteurs van de filosofiemethode 'Durf te denken!'
Meer over Gijs van OenenOverspannen democratie
Hoge verwachtingen, paradoxale gevolgen
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789024419654Samenvatting
Iedereen wil meer democratie, betere democratie, echte democratie. In 'Overspannen democratie' stelt Gijs van Oenen juist dat we al op het toppunt van democratie zitten en onderzoekt de uitdagingen waarvoor de democratie staat in de toekomst.
Van democratie kun je nooit genoeg hebben – althans, dat zou je denken. Overspannen democratie laat zien dat deze overtuiging niet klopt. Het succes van de democratie keert zich namelijk tegen zichzelf. Door onze hoge verwachtingen ten aanzien van de democratie en van onszelf ontstaat een overspannen sfeer. Juist omdat we ‘alles uit de democratie willen halen wat erin zit’ wordt zij ons te veel van het goede en gaat zij ons opbreken.
Gijs van Oenen onderbouwt deze controversiële gedachte met inzichten uit politieke theorie, filosofie en sociologie, maar ook uit de praktijk van politiek en bestuur. In dit essayistisch geschreven boek stelt hij een prikkelende diagnose van de ‘democratische vermoeidheid’ van de moderne mens en schetst hij een controversieel beeld van de ‘algoritmische democratie’ die hierop een antwoord zou kunnen vormen.
Trefwoorden
democratie politiek overspannen democratie democratische metaalmoeheid populisme filosofie algoritmische democratie politieke theorie samenleving representatie neoliberalisme burgerschap politieke participatie openbaarheid dialectiek overheid responsiviteit interpassiviteit nudging emancipatie transparantie media referendum elite deliberatieve democratie tegenpublieken transnationalisme wantrouwen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Het succes van de democratie keert zich tegen zichzelf 12
1. De hoge verwachtingen van democratie 21
Emancipatie wordt een taak van instituties 23
Het inoefenen van emancipatie 28
Democratische verwachtingen 32
Democratie en representatie 35
Luisteren naar de nieuwe burger 39
De wil tot weten: onderzoekend en peilend bestuur 43
De professionele en beleidsverantwoordelijke burger 48
De onvrede van de professionele burger 56
Nooit genoeg (van) democratie 59
2. De kolonisering van democratie door vreemde machten 65
De historische vervlechting van openbaarheid en markt 68
Openbaarheid tussen leefwereld en systeemwereld 73
Kritiek van de (burgerlijke) openbaarheid: een nieuwe 76
Strukturwandel?
Het bombardement van de media 78
De ambigue status van tegenpublieken 83
Overspannen democratie boek 1.indd 5 07-05-18 11:22
Transnationale loyaliteiten 87
Neoliberale logica’s 91
3. Populisme 109
Negatieve en positieve openheid 110
Representatie en de symbolische dimensie van de macht 113
Rechts en links populisme 119
De opkomst van het populisme in Nederland 120
Elite en nationale cultuur 123
De sterke leider 129
Rechts populisme en de plaats van de macht 133
Populisme en linkse democratietheorie 140
De linkse democratie van de straat 147
4. Democratische metaalmoeheid 153
De relatie tussen democratie en publieke interactie 158
De verwerkelijking van de democratie 164
De veranderende relatie tussen publiek en privaat 168
- als onderdeel van democratisering
De interactieve samenleving 172
Democratische metaalmoeheid 177
Tussen uitval en verzet: de interpassiviteit 186
De moeizame acceptatie van democratische metaalmoeheid 188
Interpassiviteit als protest: de blanco democratische stem 191
De burger is er voor de democratie, niet andersom 196
5. Algoritmische democratie 201
Een nieuwe vorm van bestuur 203
Het uitpeilen van de burger 206
De zelfluisterende overheid 208
Bestuur en markt worden providers 212
Algoritmen en transparantie 215
Algoritmische democratie 217
Nudging 221
Op de democratische autopilot 226
Democratie als een service 233
Noten 241
Literatuur 250
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan