Filip Dochy was als was hoogleraar Onderwijskunde & Corporate Training (bedrijfsdidactiek) aan de Katholieke Universiteit Leuven en hoogleraar Onderwijs-innovatie & IT aan de Universiteit van Maastricht. Ook werkte hij regelmatig voor Fontys, en introduceerde daar de Hill-methode waar hij een van de grondleggers is.
Meer over Filip DochyBouwstenen voor High Impact Learning
Van model naar praktische tips en succescriteria
Paperback Nederlands 2020 2e druk 9789024428946Samenvatting
HILL is dé opleidingsmodus van de toekomst. ‘High Impact Learning that lasts (HILL)’ is de manier waarop iedereen maximaal en efficiënt zou kunnen leren.
Van studenten en professionals wordt steeds meer zelfstandigheid, engagement, kritische houding, reflectievaardigheid en probleemoplossend vermogen verwacht. Daarnaast staat verhoogde inzetbaarheid en flexibiliteit van professionals hoog op de opleidingsagenda. Hoe kunnen we het onderwijs en de werkvloer zo inrichten dat iedereen continu en effectief blijft leren?
In 'Bouwstenen voor High Impact Learning' wordt een nieuw model geschetst voor toekomstig leren en opleiden, uitgaande van de huidige knowhow over wat impact heeft als we écht willen leren. Naast de zeven bouwstenen van het High Impact Learning-model worden noodzakelijke contextfactoren zoals een ander toezicht, minder controle en de professionaliteit van trainers en docenten en de organisatie toegelicht.
Deze tweede druk is geactualiseerd en aangevuld met nieuwe inzichten over bijvoorbeeld Assessment-as-Learning. Ook bevat het een nieuw hoofdstuk met praktische tips en tricks en de instrumenten voor het meten van HILL-impact van een opleiding.
Het boek is bedoeld voor bedrijven, opleidingen en andere organisaties of professionals in een opleidingscontext, zoals beleidsmakers, HRD-professionals, docenten, learning companies, opleidingsmanagers, schoolleiders en Learning & Development-consultants.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 9
1 Opleiding, leren en ontwikkeling in de jaren 2000 15
1.1 Innovaties in leren en onderwijs in België en Nederland 15
1.2 Waarom kunnen zij wel wat wij niet kunnen?
Tien geheimen van een up-to-date opleiding 28
1.3 Learning Analytics: problemen en uitdagingen voor Leren & Ontwikkeling in organisaties anno 2015 30
2 Het HILL-model 33
2.1 Bouwsteen: Urgentie 34
2.2 Bouwsteen: Learner agency 39
2.3 Bouwsteen: Collaboratie & coaching 43
2.4 Bouwsteen: Hybride leren 57
2.5 Bouwsteen: Actie & kennisdeling 68
2.6 Bouwsteen: Flexibiliteit 75
2.7 Bouwsteen: Assessment as Learning 77
3 High Impact Learning that Lasts: aanpak voor de toekomst 95
4 High Impact Learning that Lasts: een overzicht van tips & tricks 99
4.1 Bouwsteen: Urgentie (tips & tricks) 99
4.2 Bouwsteen: Learner agency (tips & tricks) 101
4.3 Bouwsteen: Collaboratie & coaching (tips & tricks) 103
4.4 Bouwsteen: Hybride leren (tips & tricks) 105
4.5 Bouwsteen: Actie & kennisdeling (tips & tricks) 106
4.6 Bouwsteen: Flexibiliteit: formeel & informeel leren (tips & tricks) 107
4.7 Bouwsteen: Assessment as Learning (tips & tricks) 110
5 De HILL-monitor: instrument om de impact van je opleiding in kaart te brengen 115
5.1 HILL-Education monitor 115
5.2 HILL-Business monitor 117
5.3 Tips bij de HILL-monitor 118
6 Succescriteria voor HILL in de groei naar een ‘sustainable learning ecosystem’ 121
Literatuur 133
Register 143
Over de auteurs 147
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan