Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Organisaties die wél (samen)werken

Ketensturing in de publieke sector

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789024458486
10
Voormalig top 10Totaal 27 dagen
Voormalig top 100Totaal 51 dagen
Verkooppositie 4909Hoogste positie: 4
Direct te downloaden

Samenvatting

Organisaties zijn steeds meer van elkaar afhankelijk om hun missie of maatschappelijke opdracht te volbrengen. Maar hoe zorg je dat iedereen in de keten goed samenwerkt en dat alle partijen continu leren door ketensturing?

De praktijk laat zien dat organisaties hiermee worstelen. Ketensturing vraagt een juiste afweging van belangen, een andere inrichting, een ontwikkelgerichte aanpak en de moed om andere keuzes te maken.

'Organisaties die wél (samen)werken' beschrijft de principes en vuistregels waardoor ketensamenwerking wél wordt gestimuleerd. De publieke sector staat daarbij centraal. Een casus over het voorkomen van dakloosheid en de praktijkverhalen van gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen inspireren je om zelf met ketensturing aan de slag te gaan.

Een inzichtelijk model en praktische tips laten zien hoe je ervoor zorgt dat alle betrokkenen deze nieuwe manier van werken omarmen. Zodat organisaties écht gaan samenwerken vanuit het perspectief van de klant.

Dit boek legt de lezer haarfijn uit hoe je ketensamenwerking en -sturing binnen en tussen organisaties inricht en laat werken. Cruciaal voor een goed werkende publieke sector. -
Leonard Geluk, algemeen directeur Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Specificaties

ISBN13:9789024458486
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:240
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:27-9-2023
ISSN:

Expertrecensies (1)

Organisaties die wél (samen)werken - ‘Dit is niet mijn boek’
Hans de Witte-van Mierle | 14 december 2023
Publieke organisaties werken in een context van interne en externe doelen en verwachtingen. Hoe kunnen zij zó werken dat processen ingericht zijn voor het bereiken van de doelen? In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ presenteren Peter Geelen en Fleur Verhagen een model uit de commerciële wereld: Integraal Prestatiemanagement.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

interview
Maak hiërarchie ondergeschikt aan klantketens
Peter Spijker 15 december 2023 Natuurlijk vinden organisaties hun klanten belangrijk. Maar zodra je er naar binnen stapt, geldt de wet van het organogram. Daar ontstaat verzuiling en iedere afdeling gaat voor het eigen resultaat. In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ leggen Peter Geelen en Fleur Verhagen uit hoe je met integraal prestatiemanagement de klant echt centraal zet. ‘We helpen organisaties te kijken door de ogen van hun klanten.’ 
preview
Organisaties die wél (samen)werken - Ketensturing in de publieke sector
Peter Geelen 20 september 2023 Organisaties beter laten samenwerken vanuit het perspectief van de klant. Op die manier geloven wij dat organisaties de meeste waarde creëren, voor hun klanten én voor zichzelf. Doen organisaties dat dan niet? Het zwart-witte antwoord is ‘nee’, of wat genuanceerder ‘nog niet voldoende’.

Over Peter Geelen

Peter Geelen is de grondlegger van de integraal Performance Management®-methode (iPM). Het is zijn ambitie om het eilanddenken bij organisaties te doorbreken door ze vanuit het gezichtspunt van klanten te laten samenwerken. Samen met zijn team perfectioneerde hij het iPM-gedachtegoed tot een succesvolle methode voor ketensamenwerking en -sturing. Peter is auteur van verschillende boeken, waaronder KPI’s die wél werken (2016). Hij is gastdocent aan de Universiteit Maastricht en een veelgevraagd spreker.

Andere boeken door Peter Geelen

Over Fleur Verhagen

Fleur Verhagen is positief psycholoog en cocreator van het gedachtegoed over aanmoedigingscultuur. Ze heeft verschillende onderzoeken verricht naar focussen op wat wél werkt en de positieve effecten hiervan. Zij heeft tientallen organisaties begeleid bij het eigen maken en omarmen van ketensamenwerking. Haar kracht is om waarderend en zonder oordeel medewerkers, teams en organisaties te ontwikkelen en sterker te maken.

Andere boeken door Fleur Verhagen

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Inleiding: een nieuwe ordening 11

Deel 1 Integraal prestatiemanagement in perspectief 17

1 Waarom investeren in integraal prestatiemanagement? 19
1.1 Klantketens in publieke organisaties 21
1.2 Van organogramgestuurd naar ketengestuurd 23

2 Het ontstaan van integraal prestatiemanagement 29
2.1 Prestatiemanagement 29
2.2 Procesmanagementmethodes 34
2.3 Kwaliteits- en verbetermanagement 35
2.4 Een integrale methode: integraal prestatiemanagement 37

3 Van veranderen naar ontwikkelen 41
3.1 Veranderkunde 41
3.2 Organisatieontwikkeling 46
3.3 Een positief werkklimaat 49
3.4 Organisatieontwikkeling in integraal prestatiemanagement 54

4 Werkt integraal prestatiemanagement voor publieke organisaties? 57
4.1 Publieke sector 57
4.2 Werkt prestatiemanagement voor publieke organisaties? 60
4.3 Hoe stuur je werken aan een maatschappelijke opdracht? 66

5 iPM-principes en iPM-ontwikkelmodel 77
5.1 Zeven iPM-principes 77
5.2 iPM-ontwikkelmodel 79

Deel 2 Integraal prestatiemanagement in de praktijk 85

6 Inzicht 87
6.1 Bewustwording 87
6.2 Kenmerkende vragen in deze fase 90
Praktijkverhaal Alwel – Ook intern opknappen 92

7 Toekomst 95
7.1 De boodschap 96
7.2 Doelen en dromen 97
Praktijkverhaal Lunet – Antwoorden op de uitdagingen van nu 103
7.3 Klantketens 105
7.4 Eigenaarschap 109
7.5 Verbeterpotentie 116
7.6 Kenmerkende vragen in deze fase 118
Praktijkverhaal Collectie Overijssel – Wat als integraal prestatiemanagement werkt? 120

8 Versnellen 123
8.1 Routes naar ketensturing 123
8.2 Programmastructuur 126
8.3 Middelen om te versnellen 128
8.4 Kenmerkende vragen in deze fase 129
Praktijkverhaal Vivare – Meer werkplezier 130

9 Structuur 133
9.1 Tactiek 133
9.2 KPI-structuur 145
Praktijkverhaal ABG-gemeenten – Verkokering doorbreken in het sociaal domein 160
9.3 Overlegstructuur 163
9.4 Kenmerkende vragen in deze fase 172
Praktijkverhaal gemeente Amsterdam – Organiseren vanuit de doelgroep 174

10 Doen 177
10.1 Uitvoering 177
10.2 Prestatiedialoog 181
10.3 Kenmerkende vragen in deze fase 189
Praktijkverhaal WSD – Participatiewet-proof ondernemen 190

11 Groeien 193
11.1 Persoonlijke ontwikkeling 194
11.2 Teamontwikkeling 196
11.3 Organisatieontwikkeling 201
11.4 Verbeteren 207
11.5 Kenmerkende vragen in deze fase 214
Praktijkverhaal ROC Midden Nederland – De makers van de samenleving 215

12 Borgen 219
12.1 Doorontwikkelen en onderhouden 219
12.2 Kenmerkende vragen in deze fase 223
Praktijkverhaal MO Den Bosch – Einde aan dakloosheid 225

Nawoord 231
Publicaties 233
Auteurs 237

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Organisaties die wél (samen)werken