Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Organisatiekunde Good to Great (Nederlandstalig)
U heeft gezocht op 9789025425104. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
Good to Great (Nederlandstalig)
Jim Collins

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden.

Meer over Jim Collins
Top 100 aller tijden: Jim Collins, klokkenmaker, geen klokkenkijker Pierre Pieterse 28 november 2013 Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten. Lees het volledige artikel
top 100#58
Jim Collins

Good to Great (Nederlandstalig)

Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken... en andere niet

Paperback Nederlands 2010 26e druk 9789047093848
168 stemmen
1
Voormalig Nr. 1Totaal 12 dagen
EvergreenTotaal 3716 dagen
Verkooppositie 58Hoogste positie: 1
Paperback | NL € 25,00 Gebonden | EN € 38,95 Gebonden | EN € 35,95
Op voorraad | Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
25,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Jim Collins heeft met 'Good to Great' een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Inmiddels geldt ook de Nederlandstalige editie als een klassieker.

Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.

Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes - geen hypes. Voor al deze bedrijven geldt:

1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).
2. Ze werven de juiste mensen.
3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?
5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.
7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

Trefwoorden

succesfactoren   leiderschap   strategisch management   organisatiecultuur   ondernemerschap   vliegwieleffect   egelprincipe   bedrijfstransformatie   bedrijfsprestaties   organisatieontwikkeling   bedrijfsdiscipline   mensen eerst   langetermijnsucces   strategie   duurzaam succes   stockdale-paradox   niveau 5-leiderschap   personeelsmanagement   hedgehog-principe   bedrijfscultuur   bedrijfsonderzoek   technologie als versneller   confrontatie met realiteit   level 5 leadership   verandering   management   corporate governance   langetermijnvisie   technologietoepassing   realiteitszin  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789047093848
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:284
Uitgever:Business Contact
Druk:26
Verschijningsdatum:15-1-2016
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
Jongbloed:Ondernemingsrecht

Expertrecensies (6)

recensie
Good to Great (Nederlandstalig)
Ger van den Buijs | 14 januari 2019
Twintig november jl. (2018) introduceerde Hubspot het begrip marketing Flywheel. Brian Halligan, co-founder van  Hubspot, publiceerde een artikel in Business Harvard Review zijn visie dat het marketing Flywheel de populaire marketing funnel gaat verdringen. Een goede reden om terug te grijpen op de bron van het begrip Flywheel in business management. Jim Collins introduceerde dit begrip al in 2001 in dit boek Good to Great.
Lees verder
recensie
Maak van je bedrijf een toporganisatie!
Ben Kuiken | 8 juli 2008
‘Wat de bestseller Good to Great van Jim Collins deed voor snelgroeiende bedrijven, doet Maak van je bedrijf een toporganisatie! voor high performance organisaties.’ Wie een dergelijke claim op de kaft van zijn boek durft te zetten, wekt hoge verwachtingen. Kan André de Waal die ook waarmaken?
Lees verder
recensie
Good to Great (Nederlandstalig)
Frans van Schijndel | 30 januari 2005
'Good to great' is een populair geschreven onderzoeksrapport. Men heeft een uitgebreid en langlopend onderzoek gedaan (11 manjaren) naar wat (Amerikaanse) bedrijven over een zeer lange reeks van jaren succesvoller maakt dan referentiebedrijven. 
Lees verder
recensie
Good to Great (Nederlandstalig)
Anky Sierksma-Balkenende | 4 januari 2005
Good to Great is een boek dat je vlot in een avondje uitleest. De grote lijnen wat er nodig is om excellent te worden(zowel persoonlijk als zakelijk) heb je dan te pakken.
Lees verder
recensie
Good to Great (Nederlandstalig)
Niek van Nieuwenhuijzen | 4 januari 2005
Veel Amerikaanse boeken over succesvolle bedrijven gaan over CEO's, die op een uiterst daadkrachtige wijze in recordtempo scoren. Het leest meestal gemakkelijk weg en je bent geneigd te denken 'Wat is het toch allemaal eenvoudig'.
Lees verder
recensie
Good to Great (Nederlandstalig)
Hans Strikwerda | 10 november 2004
Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
168 stemmen
93
51
15
6
3
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

achtergrond
Top 100 aller tijden: Jim Collins, klokkenmaker, geen klokkenkijker
Pierre Pieterse 28 november 2013 Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
Artikel lezen
interview
Jim Collins: ‘Zelfs het meest voortreffelijke bedrijf kan falen’
Jeroen Ansink 24 december 2010 Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
Artikel lezen
interview
Jaap Schaveling: ‘We leven niet alleen voor ons salaris’
Hans van der Klis 15 mei 2008 Interim-managers, adviseurs, projectleiders en zelfs managers in vaste dienst groeien steeds meer naar elkaar toe. Deze tijdelijke leiders - ook permanente managers zijn welbeschouwd tijdelijk in dienst - krijgen in toenemende mate te maken met de verwachting dat zij meer betekenen voor de ontwikkeling van de organisatie én van de mensen die er werken. Dat vergt van veel managers, adviseurs en projectleiders een grotere dienstbaarheid dan zij tot nu toe gewend zijn. Dat betoogt Nyenrode-docent en organisatiecoach Jaap Schaveling in zijn nieuwe boek Tijdelijk leiderschap.
Artikel lezen

Over Jim Collins

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden. Collins werkte voor senior directieleden en CEO's van meer dan honderd ondernemingen. Ook was hij werkzaam in de sociale sector. Jim Collins is afgestudeerd in business administration en wiskunde aan de Stanford University. Bovendien heeft hij diploma's gehaald aan de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management (Claremont Graduate University).

Andere boeken door Jim Collins

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Dankwoord

Voorwoord

1. Het goede is de vijand van het geweldige
Grenzeloze nieuwsgierigheid
Natuurwetten van geweldige organisaties

2. Niveau 5-leiderschap
Onverwacht
Nederigheid+wilskracht=niveau 5
Niveau 5-leiderschap ontwikkelen

3. Eerst wie... dan wat
Geen 'genie met duizend helpers'
Het gaat om wie betaald krijgt , niet om wat er betaald wordt
Streng, niet meedogenloos
Eerst wie, geweldige bedrijven en een geweldig leven

4. Zie de harde feiten onderogen (maar verlies nooit de hoop)
Feiten zijn beter dan dromen
Een klimaat waarin de waarheid gehoord wordt
Rotsvast vertrouwen ondanks d eharde realiteit
De 'Stockdale-paradox'

5. Het Egelprincipe (simpele ideeën die passen binnen de dri crikels)
De drie cirkels
Inzicht in G2G-talent (waarin ben je de beste en waarin niet)
Inzicht in de G2G-economie (op welke brandstof loopt houw economische motor)
De G2G-passie (wat roept je hartstocht op)
Inzicht overwint opschepperij

6. Bedrijfsdiscipline
Vrijheid (en verantwoordelijkheid) binnen grenzen
Een cultuur, geen tiran
Consequente toewijding aan het Egelprincipe
Maak een 'niet meer doen'-lijstje

7. Technologische versnellers
Technologie en het Egelprincipe
De technologische valkuil
Technologie en de angst om achter te lopen

8. Het vliegwiel en de valstrik.
Opbouw en doorbraak
Geen toeval
Het vliegwieleffect
De valstrik
Het vliegwiel als allesomvattend principe

9. Van Good to Great naar Gebouwd voor de toekomst
Eerst Good to Great, dan Gebouwd voor de toekomst
Kernideologie: de extra dimensie van blijvend geweldig
Goede BHAG's, slechte BHAG's en de verbinding met andere concepten
Waarom geweldig worden

Epiloog: Meest gestelde vragen

Appendices

1A. Selectie van G2G-bedrijven
1B. Selectieproces van de controlegroep
1C. 'Niet volhouders' uit de controlegroep
1D. Onderzoeksstappen
2A. Analyses van interne versus externe ceo's
5A. Bedrijfstakgerichte analyse en rangorde
8A. Valstrikgedrag van de bedrijven uit de controlegroep
8B. Samenvatting analyse verwerven en afstoten van bedrijfseenheden

Noten
Register

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Bedrijfsethiek: een goede zaak
    Ronald Jeurissen
    Bedrijfsethiek: een goede zaak
    € 47,00
  • Great by Choice (Nederlandstalig)
    Jim Collins
    Great by Choice (Nederlandstalig)
    € 25,00
  • Leiderschap ontraadseld
    Manfred Kets de Vries
    Leiderschap ontraadseld
    € 32,95
  • Good to Great and the Social Sectors
    Jim Collins
    Good to Great and the Social Sectors
    € 13,73
  • Leadership Without Easy Anwers (1998 editie)
    Ronald Heifetz
    Leadership Without Easy Anwers (1998 editie)
    € 58,50
  • Ik begrijp waarom ik verkoop, dus ik verkoop beter
    Willem J.M.I. Verbeke
    Ik begrijp waarom ik verkoop, dus ik verkoop beter
    € 32,95

Dit boek staat op 2 boekenlijstjes...

  • Henk Jan Kamsteeg
    Boeken die ik tijdens trainingen dienend leiderschap aanbeveel
  • Michael van der Pol
    Michael's top 20

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Good to Great (Nederlandstalig)

        Good to Great (Nederlandstalig)
        Jim Collins
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Good to Great (Nederlandstalig)

        Verwijder uw beoordeling