Lees verder
Daniel H. Pink is bestsellerauteur en geeft les over economische hervormingen en het veranderende arbeidsklimaat aan organisaties en universiteiten over de hele wereld.
Meer over Daniel PinkDrive
De verrassende waarheid over wat ons motiveert
Paperback Nederlands 2016 12e druk 9789047009672Samenvatting
Vergeet alles wat u weet over hoe u mensen moet motiveren, het zit anders in elkaar dan je dacht. Het geheim van goed presteren, plezier en zin in uw leven en werk is de intrinsieke motivatie. Dat is uw diepe wens om uw eigen leven te bepalen, nieuwe dingen te leren en te creëren en bij te dragen aan zinvolle zaken.
Daniel Pink toont aan dat de geaccepteerde wijsheid over mensen motiveren niet strookt met hoe wij thuis en op het werk elke dag te werk gaan. De oude manier van belonen en straffen werkt voor de meeste taken niet meer. Kijk maar naar de bonuscultuur bij bedrijven: een slecht middel voor een goed doel. Het gevolg van verkeerde beloning is dat we slechte kwaliteit leveren en uiteindelijk minder betrokken raken bij wat we doen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Daniel Pink
Inhoudsopgave
De raadselachtige puzzels van Harry Harlow en
Edward Deci
'In wetenschappelijke termen was het alsof je een stalen bal een helling af liet rollen om de snelheid ervan te meten, maar de bal plotseling de lucht in zag zweven. Het impliceerde dat we niet voldoende kennis hadden van het effect van de zwaartekracht op ons gedrag, dat er in de wetten die wij als waterdicht beschouwden allerlei mazen zaten.'
Deel 1: Een nieuw besturingssysteem
Hoofdstuk 1
De opkomst en ondergang van Motivatie 2.0
'Maar tijdens het eerste decennium van deze eeuw – zakelijk, technologisch en sociaal gezien een periode van werkelijk onthutsend slechte prestaties – hebben we ontdekt dat dit robuuste, oude besturingssysteem absoluut niet voldoet. Het crasht – en vaak op onvoorspelbare momenten. Het dwingt mensen om alternatieven te bedenken om de fouten erin te omzeilen. En het blijkt vooral onverenigbaar met veel aspecten van het hedendaagse zakendoen.'
Hoofdstuk 2a
Zeven redenen waarom wortels en stokken (vaak) niet werken…
'Met andere woorden, beloningen kunnen voor een vreemd soort alchemie in iemands gedrag zorgen: ze kunnen een interessante taak in een opgave veranderen. Ze kunnen spel in werk veranderen.'
Hoofdstuk 2b
… en de bijzondere omstandigheden waarin zij wel werken
'Het feit dat een besturingssysteem dat is gericht op belonen en straffen, zijn houdbaarheidsdatum heeft overschreden en dringend toe is aan een update, betekent niet dat we het systeem helemaal overboord moeten gooien.'
Hoofdstuk 3
Type I en type X
'Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden, maar soms is geen van die twee zo effectief als twee letters.'
Deel 2: De drie elementen
Hoofdstuk 4
Autonomie
'Misschien is het tijd om het hele woord 'management' op de taalkundige vuilnisbelt te gooien, samen met woorden als 'cassetterecorder' en 'diskette'. Dit tijdperk vraagt niet om beter management, het vraagt om de wedergeboorte van zelfsturing.'
Hoofdstuk 5
Meesterschap
'Toch is er in onze klaslokalen en onze kantoren sprake van veel te veel volgzaamheid en veel te weinig betrokkenheid. Met het eerste kom je misschien de dag door, maar met het laatste kom je je leven door.'
Hoofdstuk 6
Zingeving
'Het zit in onze aard om te zoeken naar zingeving. Maar die aard komt nu tot uiting op een schaal die demografisch gezien nog niet eerder is vertoond en, tot voor kort, nauwelijks voorstelbaar was. De consequenties zouden onze bedrijven kunnen verjongen en onze wereld kunnen transformeren.'
Deel 3: De type I-toolkit
Type I voor individuen:
Negen strategieën om je motivatie tot leven te wekken
Type I voor organisaties:
Negen manieren om je bedrijf, kantoor of groep beter te laten functioneren
De zen van het belonen:
Zo betaal je mensen op de type I-manier
Type I voor ouders en onderwijzers:
Negen ideeën om kinderen te helpen
De type I-leeslijst:
Vijftien essentiële boeken
Luister naar de goeroes:
Zes businessdenkers die weten hoe het moet
Het type I-fitheidsplan:
Vier tips om jezelf aan het sporten te krijgen en te houden
Drive: de samenvatting
Drive: de woordenlijst
De Drive-leidraad voor gesprekken
Twintig voorzetten voor gesprekken om je aan het denken en aan het praten te houden
Meer weten – over jezelf en dit onderwerp
Noten
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan