Gea Groenendijk (1959) is concept- en organisatie ontwikkelaar en werkt voornamelijk binnen de sectoren overheid, cultuur, evenementen, citymanagement/toerisme en sport.
Meer over Gea Groenendijk"Help, ik moet me ontwikkelen!"
Het grote ingrediëntenboek voor vernieuwing in organisaties
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789054724377Samenvatting
Waarom staan we als mens maar ook als organisatie zo weinig open voor ontwikkeling en vernieuwing?
Besluiten in organisaties worden in het onzichtbare deel van de ijsberg genomen. Dat is ook de plek waar ontwikkeling en vernieuwing plaatsvinden. Maar als we dat weten, waarom sturen we dan nog altijd op het zichtbare deel van de ijsberg?
In dit boek beschrijft Gea Groenendijk vanuit haar eigen ervaringen, met behulp van een theoretisch kader en interviews met diverse experts in hun vakgebied, de noodzaak om je als mens, maar ook als organisatie of gebied te ontwikkelen en te vernieuwen. Zij beschrijft ook het hoe en waarom van weerstand die je als gevolg hiervan krijgt en de wijze waarop je aan dit proces sturing kunt geven om je uiteindelijk in deze tijd succesvol te ontwikkelen.
Een tikje activistisch en moralistisch maar Gea is vooral een betrokken burger bij de samenleving, met visie en kennis van zaken in haar vakgebied. Gea beschrijft in 'Help, ik moet me ontwikkelen!' vanuit inzichten in de sociologie, psychologie en economie dat je vanuit je eigen identiteit met 'betrouwbare partners' samen moet werken. Je staat in deze samenleving niet alleen, want iedereen is in principe afhankelijk van elkaar.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Gea Groenendijk
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Theoretisch kader 15
Introductie, mijn eigen ontwikkelingsproces 19
• Doorzettingsvermogen en aanpasser als bestaansrecht 20
• Inspirator en ontregelaar 20
- Interview: mijn eigen ontwikkelingsproces door Ruth Keuning 22
Hoofdstuk 1: Zonder visie verwarring 25
• Hoe je vanuit analyse, kennis en werkervaring tot visie en conceptontwikkeling komt 27
- Interview: Peter Sprenger, CEO van Techonomy over de rol van digitalisering 32
• Wat er nodig is om de organisatie toekomstgericht te ontwikkelen 38
• Multidisciplinair als basis van de overheid 38
• De gedrevenheid van de culturele sector 45
- Interview: Ien Stijns, oud-directeur Slot Loevestein over innovatie binnen cultureel erfgoed 54
• Het voortbestaan van de georganiseerde sport 60
• Evenementen in een stad of regio, speeltje van de politiek of niet? 71
• Toerisme, citymarketing en destination management in samenhang 80
- Interview: Erik Braun, associate professor aan Copenhagen Business School over de rol van citymarketing voor een stad of regio 90
Hoofdstuk 2: Zonder plan kom je nergens 105
• Een plan zonder visie verdwijnt in de la 107
Hoofdstuk 3: als belang ontbreekt krijg je weerstand 111
• De onbewuste bloopers van mensen in organisaties 113
• Mijn eigen blooper, blooper 1: geen rekening gehouden met de identiteit van de stad. 116
• Mijn eigen blooper, blooper 2: geen rekening gehouden met negatieve processen in de onderstroom 118
• Blooper 3, de blooper van de blanke man: vrouwen moeten niet zeuren want er is geen glazen plafond119
• Mijn eigen blooper, blooper 4: met doorzetten en aanpassen in de burn-out 123
• Blooper 5, de blooper van de blanke man: de rol als secretaresse in de onderstroom en als directeur in de bovenstroom 124
• Blooper 6, de blooper van de blanke man: het sluiten van de interne geledingen 125
- Interview: Paul Ruijsenaars, sociaalpsycholoog en andragoog over de noodzaak tot verandering 128
• Blooper 7, de blooper van een gesloten organisatie: monoculturen houden vernieuwing tegen 131
• Mijn eigen blooper, blooper 8: uit de cirkel van de collusie geslagen 132
- Interview: Inge Claringbould, hoofddocent en associate professor van de Universiteit van Utrecht over de noodzaak van diversiteit bij verandering 135
• Mijn eigen blooper, blooper 9: 100% vertrouwen van de opdrachtgever en zo niet verdoemd tot eenzaam strijdende vernieuwer 139
• Mijn eigen blooper, blooper 10: het wezenlijk belang van de early adopter 139
• Mijn eigen blooper, blooper 11: weerstand is essentieel en doet groeien 141
Hoofdstuk 4: Vernieuwen met je eigen competenties 143
• Van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam en bewust onbekwaam. 145
- Interview: Jelle de Visser, bestuurder ZZG-zorggroep over de noodzaak tot het hebben van een duidelijke visie 157
• De nieuwe succesvolle overheid 162
- Interview: Ivo Opstelten, o.a. oud-minister en oud-burgemeester over de noodzaak tot het hebben van 100% vertrouwen in adviseurs 167
• Met behoud van ego-gedrevenheid naar collectief ondernemerschap in cultuur 174
• De dubbele weeffout in de georganiseerde sport ontrafeld 176
• Evenementen als basis voor de versterking van de identiteit en samenhang in een stad of regio 179
• De ingrediënten voor een duurzame maar ook effectieve ontwikkeling van citymarketing- organisaties 180
- Interview: Ko Koens, professor New Urban Tourism aan de In Holland University of Applied Sciences en Marijn Duineveld, associate professor aan de Wageningen University & Research (WUR) over de relevantie van een duurzame ontwikkeling in steden en regio’s 185
Hoofdstuk 5: Zonder middelen wordt iedereen gefrustreerd 195
• Hoe innovatie voor continuïteit van de organisatie kan zorgen 197
• Visie op de nieuwe rol van de overheid als mede-investeerder 201
• Culturele instellingen als arme-ik organisatie van het subsidie-infuus af 203
• Een nieuwe orde in de wereld van de (top)sport, bewegen en gezondheid 208
• Evenementen als ruggengraat van de samenleving 213
• Investeren in een leefbare stad of regio door de inzet van management op stedelijk of regionaal niveau 215
Werkprogramma als basis voor de stap naar ontwikkeling en vernieuwing 227
Gebruikte literatuur 233
Lijst met afbeeldingen 237
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan