Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789058717511. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
e.a.

Breinopeners

Breinkennis voor leren en ontwikkelen in organisaties

Paperback Nederlands 2019 9789462721982
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Breinkennis voor leren en ontwikkelen in organisaties

Voor iedereen die op zoek is naar het échte antwoord op de vraag: hoe leren mensen in organisaties nu het beste?

Het landschap van leren in organisaties is flink aan verandering onderhevig. Dankzij de neurowetenschap begrijpen we steeds beter hoe we het leren breinvriendelijk kunnen vormgeven. Maar er wordt nogal wat van dat brein gevraagd. Zelfsturend leren op ieder gewenst moment heeft in organisaties de standaard training nog niet vervangen, maar neemt inmiddels een prominente plaats in.
We kunnen online kiezen uit een bijna oneindige hoeveelheid inhoud in elke denkbare vorm. En we verwachten van iedereen die werkt, ook de ouderen, maximale flexibiliteit en enthousiasme om voort durend te blijven ontwikkelen. Het is dus hoog tijd voor dit boek, dat niet alleen trainers zal aanspreken, maar iedereen die betrokken is bij leren in organisaties.

Oplossingen voor ontwikkelvragen van vandaag
Breinopeners biedt actuele en praktische breinkennis, met verrassende oplossingen voor de ontwikkelvragen van vandaag. Naast de vijf breinprincipes voor leren en ontwikkelen, komen ook nieuwe leertrends en thema’s aan de orde, zoals leren op je werkplek, leren als oudere werkende, en het belang van de juiste mindset. Daarnaast krijg je veel voorbeelden uit de praktijk, want leren van anderen, daar geniet ons brein van! Breinopeners is een volledig herziene uitgave van Brein in training (2012).

Specificaties

ISBN13:9789462721982
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:9-10-2019
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (4)

Praktijkgids voor breinleiderschap
Bert Peene | 11 december 2019
Leren in organisaties verandert. Het is bijvoorbeeld niet langer het exclusieve domein van opleidingsfunctionarissen op de afdeling HRM of P&O. Ook leidinggevenden hebben tegenwoordig een belangrijke verantwoordelijkheid als het om het leren van medewerkers gaat.
Lees verder
Breinopeners - 'Waardevolle informatie voor trainers en managers'
Thomas Cech | 10 december 2019
Het nieuwe boek Breinopeners van Ria van Dinteren biedt een interessante visie op bestaande cognitieve neurowetenschappelijke kennis, toegepast op leerinterventies en leren.
Lees verder
Breinopeners - Inzichten en praktische tips om hersenen te laten leren
Liesbeth Tettero | 5 november 2019
Onze hersenen zijn een grote remmende kracht bij het leren! In Breinopeners legt hersendeskundige Ria van Dinteren uit hoe dat komt, en gelukkig ook wat je kunt doen om je hersenen wél in de leerstand te krijgen.
Lees verder
Brein in training
Amber Zwartbol | 21 november 2012
Leren is haar hobby. Hiermee start Ria van Dinteren haar meest recente boek 'Brein in training'. Waar ze echter nog meer plezier aan beleeft, is om andere mensen te laten leren. Met haar tips kun je meteen aan het werk om effectievere en meer efficiënte trainingen te ontwikkelen en geven.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
2
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Ria van Dinteren: ‘Ons brein is de motor voor verandering en gedrag’
Bert Peene 18 december 2019 Inzichten uit de neurowetenschappen hebben ons denken over gedrag in organisaties drastisch veranderd. Mensen blijken geen rationele wezens te zijn en verandering is dus veel minder te regisseren dan ons jaren lang is voorgehouden. Neurowetenschappers laten echter ook zien wat er desondanks wel mogelijk is en dat heeft inmiddels een aantrekkelijke hoeveelheid praktisch publicaties opgeleverd. Een van de auteurs die zich in dat opzicht onderscheidt, is Ria van Dinteren. Richtte zij zich eerder op de relatie tussen breinprincipes en leidinggeven, in haar nieuwste boek Breinleiderschap zoekt zij een breder perspectief: leren en ontwikkelen in organisaties.
preview
Breinopeners - Breinkennis voor leren en ontwikkelen in organisaties
Ria van Dinteren 19 november 2019 Breinopeners biedt actuele en praktische breinkennis, met verrassende oplossingen voor de ontwikkelvragen van vandaag. Een preview.
interview
Ria van Dinteren: ‘Zie feedback als kans om je brein te laten groeien’
Paul Groothengel 11 december 2012 Breinboeken verschijnen aan de lopende band. Met als belangrijkste inzet de vraag in hoeverre ons brein maakbaar is. Ria van Dinteren gaat ervan uit dat de inhoud van onze hersenpan wel degelijk maakbaar is. In Brein in training beschrijft ze hoe opleiders en trainers breinkennis kunnen toepassen.

Inhoudsopgave

Inleiding
Wat het brein nodig heeft

HOOFDSTUK 1 Breinopeners: wat je moet weten over je brein
Het reptielenbrein
Het emotionele brein
De nieuwe hersenen: de neocortex

HOOFDSTUK 2 Leren en het brein
Doe maar een training
Verschillende niveaus van leren
Plasticiteit van het brein
Neuronen en witte stof in de hersenen

HOOFDSTUK 3 Veiligheid eerst
Hoe leert het oerbrein?
45-plus: leer gerust
De vrije wil bestaat (niet)
SCARF: veiligheid bieden als manager
Herken de automatische piloot
Het belang van de context
Werkende feedback voor ons oerbrein
Spiegelneuronen

HOOFDSTUK 4 Voeding
Voed het brein en maak het nieuwsgierig
Een gezond brein
Het oudere brein in beweging
Vastlopen en versmallen
Strategieën om de lerende route in te zetten in organisaties
Beweeg om te onthouden
Beter functionerende werknemers? Stuur ze naar bed
Vloeibaar voedsel voor ons brein
En nog meer rust
De vorm is vaak belangrijker dan de inhoud
Focus en aandacht
En op de werkplek?
De denkvoorkeur van de organisatie
De growth mindset van de manager
Ook het onbewuste voedt
Denkkronkels in beeld

HOOFDSTUK 5 Verbinding
Vurende neuronen
Zintuiglijk leren
Zien
Horen
Voelen
Smaak
Reuk
Zelf doen = zelf leren
Ga voor actief verwerken!
Drukte in de kantoortuin

HOOFDSTUK 6 Emotie
Emoties en de opbouw van ons brein
Neurotransmitters in het brein
Emoties tijdens het leerprogramma
Ontwikkelingsgerichte feedback geven en emoties
Visualiseren en emoties
Maak het persoonlijk

HOOFDSTUK 7 Verwerken en transfer
De weg naar het geheugen
Digi-detox voor meer aandacht en onthouden
Herhalen en oefenen
Slaap en rust helpen om te onthouden
Zelf doen
Onthouden en vergeten
De loci-methode
Werken en leren hand in hand
Intervisie
Blijvend leren in de organisatie

HOOFDSTUK 8 Een breinvriendelijke leerinterventie
De vraag van het management
Reflectie op het traject

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Breinopeners