Modellen voor Marketing Insights
uit de beroepspraktijk van consumentengedrag, marktonderzoek en analytics
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789081923323Samenvatting
Modellen voor Marketing-Insights is het eerste overzicht van de belangrijkste modellen voor consumentengedrag, marktonderzoek en digital analytics in Nederland. Dankzij die modellen kunnen we bij complexe marketingvraagstukken snel tot de kern van een probleem komen en slagvaardig advies geven, of gericht onderzoek opzetten voor de ontwikkeling van effectief beleid.
Aan de hand van Kotlers planningsproces en op basis van echte vragen uit de marketingpraktijk, kunt u snel doorbladeren naar een specifieke marketingvraag en inzicht krijgen in het model dat antwoord geeft op die vraag en de context waarin het model wordt gebruikt. Zo kunt u een gefundeerde keuze maken, gesteund door praktische tips & tricks voor de toepassing. Meer informatie is te vinden op www.mi-modellen.nl.
Door het overzicht, de structuur en samenhang die dit boek biedt, vormt
Modellen voor Marketing-Insights een waardevol startpunt voor onderzoeksprojecten tijdens de studie en in de beroepspraktijk.
De auteurs, Anita Cox, Erik de Kort en Norbert Scholl, hebben alledrie jarenlange beroepservaring in de marktonderzoekpraktijk aan bureauzijde en in het HBO-onderwijs. Ze zijn actief binnen de MOA, Expertise Center voor Marketing-Insights, Onderzoek & Analytics.
‘Leg dit boek op een zichtbare plek als je aan het werk bent of aan het studeren, zodat je een hulplijn bij de hand hebt.’ - Marlies Sandee, Voorzitter Landelijk Opleidingsoverleg Commerciële Economie.
‘Dit boek is niet per se een boek voor de (aankomende) marktonderzoeker of customer insights-manager, maar voor iedereen die de markt en de klant wil leren begrijpen. Om zo de juiste basis te creëren om succesvol te innoveren en te ondernemen.’ - Gerrita van der Veen, Directeur HU Kenniscentrum Economisch sterke en creatieve stad/Lector Marketing & Insights.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 10
Hoofdstuk 1 Afnemersanalyse 17
Hoofdstuk 2 Doelgroep 33
2.1 Motivaties en behoeften 34
2.2 Segmentatie op behoeften 47
2.3 Gedrag 59
Hoofdstuk 3 Merk 67
3.1 Merkimago 69
3.2 Positioneringsmodellen 80
Hoofdstuk 4 Innovatie 89
4.1 Concept- en productontwikkeling 90
4.2 Validatie van concepten 102
Hoofdstuk 5 Communicatie 109
5.1 Basismodellen voor het ontwikkelen
van effectieve communicatie 111
5.2 Modellen voor ‘owned’ online communicatie: websites 118
5.3 Modellen voor ‘earned’ communicatie: social media 123
Hoofdstuk 6 Operationele inzet marketing P’s 131
6.1 Productevaluatie en -acceptatie 132
6.2 Verpakking- en schaponderzoek 141
6.3 Prijsonderzoek 144
Hoofdstuk 7 Marktevaluatie en effectiviteit 155
7.1 Klanttevredenheidsonderzoek 157
7.2 Campagne-effectonderzoek 166
7.3 Brand performance 185
7.4 Market forecasting 195
Hoofdstuk 8 Literatuur en verder lezen 201
Nawoord door Gerrita van der Veen 220
Bijlagen 227
I Index: Vragen van marketeers 224
II Overzicht: Modellen binnen het marketingplanningproces 226
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan