Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management De strategie van de Kreeft
De strategie van de Kreeft
Yousri Mandour

Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap. 

Meer over de auteurs
De strategie van de kreeft wint PIM prijs Karin de Zwaan 26 november 2021 Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout hebben gisteren met hun boek De strategie van de kreeft de PIM Marketing Literatuurpijs 2021 gewonnen. Lees het volledige artikel
Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout

De strategie van de Kreeft

Bouw aan echte vernieuwing

Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789089655110
10 stemmen
10
Voormalig top 10Totaal 58 dagen
EvergreenTotaal 405 dagen
Verkooppositie 1454Hoogste positie: 2
Paperback | NL € 33,99 E-book | NL € 23,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
33,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Realiseren van echte vernieuwing, een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. De weg van droom naar daad blijkt vaak lastig. Waarom blijft het bijna altijd stokken bij het optimaliseren van bestaande processen, producten of diensten? En belangrijker nog: hoe doorbreken we dit? Dit boek geeft antwoorden op de vraag #Hoedan en biedt inspiratie hoe jij binnen jouw organisatie kunt bouwen aan echte vernieuwing.

De strategie van de kreeft laat overtuigend zien dat je alleen echt kunt veranderen en vernieuwen als je een gevoel van ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien. Een prachtige metafoor die een-op-een toe te passen is op organisaties. Durf te vertragen om daarna te kunnen versnellen.

De strategie van de kreeft zet iedereen die aan de slag gaat met transformatie of echte vernieuwing aan tot denken over wat er nodig is voor succes. Dit boek biedt concrete handvatten door een uitgekiende combinatie van strategiemodellen en leiderschapsinzichten.

- Leer hoe je ruimte in je organisatie creëert voor echte vernieuwing.
- Doorloop de weg van visie naar het realiseren van nieuwe waarde.

Trefwoorden

verandering   innovatie   verandermanagement   strategie   disruptie   organisatieverandering   transformatie   businessmodel   leiderschap   businessmodellen   waardecreatie   toekomstvisie   toekomstbestendigheid   ambidextrie   opschalen   toekomst   ongemak   adaptief vermogen   technologische ontwikkeling   marktdynamiek   klantwaarde   exploitatie   externe oriëntatie   exploratie   kannibalisatie   dominante ontwerpen   comfortzone   kwetsbaarheid   incrementele verbetering   cocreatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789089655110
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:224
Uitgever:Van Duuren Management
Druk:1
Verschijningsdatum:18-9-2020
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (4)

recensie
De strategie van de kreeft - 'Vlot, toegankelijk en een aanvulling'
Eric van Arendonk | 10 maart 2021
De strategie van de Kreeft. Dat klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er bij voorstellen en of een boek met een dergelijke titel wel genoeg diepgang heeft. De naam van auteur Yousri Mandour haalde mijn twijfels weg.
Lees verder
recensie
De strategie van de Kreeft - 'Zal je zeker inspireren'
Henny Portman | 19 januari 2021
De strategie van de Kreeft - bouw aan echte vernieuwing is geschreven door Yousri Mandoer, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout. Ze nemen je aan de hand met het doel binnen bestaande organisaties te vernieuwen en gebruiken hierbij het groeiproces van de kreeft als metafoor.
Lees verder
recensie
De strategie van de kreeft - 'Helpt bij echte vernieuwing'
Louis Thorig | 22 oktober 2020
De strategie van de Kreeft van Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout is een origineel boek over echt vernieuwen. Niet een thema waarover de laatste jaren weinig is geschreven.
Lees verder
recensie
Kreeften hebben geen last van ‘inattentional blindness’
Bert Peene | 13 oktober 2020
Over organisatievernieuwing is in de loop der jaren al het nodige geschreven. Desondanks blijkt echte vernieuwing lastig te realiseren. Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, dichtte Willem Elsschot ruim honderd jaar geleden al. Mogelijk is het echter wel; dat willen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout laten zien met hun ‘klantreis voor het realiseren van echte vernieuwing’. Hun belangrijkste boodschap: accepteer dat echt vernieuwen onzekerheid en kwetsbaarheid met zich meebrengt.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
10 stemmen
8
1
1
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

nieuws
De strategie van de kreeft wint PIM prijs
Karin de Zwaan 26 november 2021 Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout hebben gisteren met hun boek De strategie van de kreeft de PIM Marketing Literatuurpijs 2021 gewonnen.
Artikel lezen
interview
Yousri Mandour: ‘Vernieuw als de noodzaak er is’
Bert Peene 19 oktober 2020 Echte vernieuwingen, die een doorbraak in de sector teweegbrengen, komen vooral van nieuwkomers. Bestaande organisaties blijven in dat opzicht vaak (ver) achter. Ontkenning, wegkijken en inertie zijn daarvan de belangrijkste oorzaken. Om daarin verandering te brengen schreven Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout een ‘reisgids’ die ook bestaande organisaties in staat moet stellen meer te realiseren dan incrementele vernieuwing. Een heuse transformatie!
Artikel lezen
preview
De strategie van de Kreeft - Bouw aan echte vernieuwing
Yousri Mandour 14 september 2020 In De strategie van de Kreeft ervaar je hoe je je pantser af moet werpen om daarmee ruimte te creëren voor echte vernieuwing. Wat daar allemaal bij komt kijken lees je in deze preview.
Artikel lezen

Over Yousri Mandour

Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap. 

Andere boeken door Yousri Mandour

Bekijk alle boeken

Over Dorien van der Heijden

Dorien van der Heijden is partner bij ICSB en adviseert en begeleidt organisaties bij strategieontwikkeling en business development. Het realiseren van vernieuwing is een centraal thema in haar werk. Dorien is auteur van de managementboeken Zo vernieuw je je businessmodel! en Doelgericht vernieuwen en een van de drijvende krachten achter het innovation leaders network ‘YellowCats’.

Andere boeken door Dorien van der Heijden

Bekijk alle boeken

Over Sven Turnhout

Sven Turnhout is directeur-bestuurder van hét landelijke kenniscentrum voor woningcorporaties KWH. Hij doceert aan de Masteropleiding Management & Innovatie en is toezichthouder bij een zorgorganisatie én een woningcorporatie. In zijn werk staat het bouwen aan echte vernieuwing centraal. Sven is ook auteur van het boek Van huis naar thuis.

Andere boeken door Sven Turnhout

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 8

DEEL A: WAAROM WORSTELEN WE ZO MET ECHTE VERNIEUWING?
1 Waarom we vasthouden aan het bekende 12
1.1 De zevenmastige schoener 12
1.2 Theorie van het dominante ontwerp 15
1.3 De innovatiecyclus 19
1.4 Waarom nieuwkomers de dominante marktspelers de loef afsteken 26
Take-aways van hoofdstuk 1 31

2 Waarom het nieuwe zo moeilijk van de grond komt 32
2.1 De hobbels op het pad naar echte vernieuwing 32
2.2 Pas op voor de ‘Shit Of Yesterday’ 37
2.3 Een inspirerende visie is niets meer dan een uitstekende start 41
2.4 Een onzekere ‘TRIP?’ 43
2.5 Neem niet de ‘Big U-Turn’ 47
Take-aways van hoofdstuk 2 50

DEEL B: WAT KUNEN WE LEREN VAN DE KREEFT?
3 Hoe groeit een kreeft? 52
3.1 Al 250 miljoen jaar still going strong 52
3.2 Het afwerpen van het pantser 53
3.3 De vier basisprincipes van een groeiende kreeft 54
Take-aways van hoofdstuk 3 58

4 Omarm het gevoel van ongemak 59
4.1 Een gevoel van ongemak als startpunt voor echte vernieuwing 59
4.2 Gevoel van ongemak van buitenaf 63
4.3 Gevoel van ongemak van binnenuit 64
4.4 Energie voor vernieuwing vanuit ongemak en verlangen 71
Take-aways van hoofdstuk 4 74

5 Echte vernieuwing door de kreeft 76
5.1 De lichaamsdelen van de kreeft 76
5.2 De dynamiek in het lijf 82
Take-aways van hoofdstuk 5 83

DEEL C: HOE WORD IK EEN KREEFT?
6 Het brein – Eigenaarschap 90
6.1 Echte vernieuwing vraagt transformationeel leiderschap 91
6.2 Betekenisvolle en richtinggevende toekomstvisie 96
6.3 Het eerlijke gesprek – ook in de top 102
6.4 Bestuurlijke moed en boter bij de vis 105
6.5 De liminale fase: tussen het oude en het nieuwe 111
Take-aways van hoofdstuk 6 113

7 De romp – Het vernieuwingsfundament 114
7.1 Een duidelijke opdracht en spelregels 115
7.2 Exploiteren en exploreren: de ambidextere organisatie 123
7.3 Kies de passende vernieuwingsstructuur 127
7.4 De tegenstellingen in de vernieuwingscultuur 133
7.5 Vitale coalities voor echte vernieuwing 138
7.6 Slim prioriteiten stellen 140
7.7 Rekenschap afleggen 143
Take-aways van hoofdstuk 7 145

8 De voelsprieten – Verkennen en begrijpen 146
8.1 Borging van de blik naar buiten 147
8.2 Blik op de wereld 152
8.3 Blik op de mens 161
Take-aways van hoofdstuk 8 173

9 De rechterschaar – Waarde ontwerpen en testen 174
9.1 Nieuwe concepten als katalysator 174
9.2 Waardedrijvers voor vandaag én morgen 176
9.3 Nieuwe waardeproposities en businessmodellen 183
9.4 Experimenteren en leren 189
Take-aways van hoofdstuk 9 197

10 De linkerschaar – Opschalen en waarde realiseren 199
10.1 De laatste stap van echte vernieuwing 199
10.2 Strijd op drie fronten 203
10.3 Opschalen begint in het brein 208
10.4 Opschalen vraagt om een passend fundament 209
10.5 Werken aan groei 214
Take-aways van hoofdstuk 10 217

Ter afsluiting 218
Bronnen 220
Over de auteurs 224

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Wit is nu aan zet
    Lida van den Broek
    Wit is nu aan zet
    € 22,99
  • Een hooiberg vol spelden
    Lex Meulenbroek
    Een hooiberg vol spelden
    € 23,50
  • Oxford Handbook of Police and Policing
    Michael Reisig
    Oxford Handbook of Police and Policing
    € 48,76
  • Angela Merkel
    Ralph Bollmann
    Angela Merkel
    € 51,99
  • ASVV 2021 (artikelnummer 740)
    CROW
    ASVV 2021 (artikelnummer 740)
    € 514,48
  • Fokking druk
    Thijs Launspach
    Fokking druk
    € 19,99

Dit boek staat op 1 boekenlijst...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2021

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De strategie van de Kreeft

        De strategie van de Kreeft
        Yousri Mandour , Dorien van der Heijden , Sven Turnhout
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De strategie van de Kreeft

        Verwijder uw beoordeling