Handboek Human Resource Development
Organiseren van het leren
Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789401481472Samenvatting
Basisboek over Leren en Ontwikkelen
- Wat zijn ontwikkelingen en trends in het HRD-vakgebied?
- Hoe is leren op de werkplek, in teams en andere Organisatiecontexten te organiseren?
- Welke rol spelen onder andere leiderschap, technologie, talent- en ontwerpbenaderingen, prestatie en de HRD-professie daarbij?
Meer dan ooit bestaat er belangstelling voor vraagstukken op het snijvlak van leren, werken en ontwikkelen. Het vakgebied HRD is dan ook voortdurend in verandering. Samen met 80 gerenommeerde auteurs geven Rob Poell en Joseph Kessels in de derde editie van dit handboek een breed overzicht van het onderzoek, van de theorie en van innovatieve praktijken die (aankomende) HRD-professionals kunnen inspireren.
De 45 hoofdstukken vormen rijke reflecties op de werkpraktijk van leren en ontwikkelen in arbeidsorganisaties. In de afgelopen tien jaar hebben zich in sneltempo tal van nieuwe thema's ontwikkeld, zoals duurzaam HR, employability, learning analytics, online leren en talentontwikkeling. In acht delen geeft dit handboek een totaaloverzicht van het vakgebied Human Resource Development vandaag. Het biedt een breed en onderbouwd perspectief op de belangrijkste vragen die spelen bij het organiseren van het leren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord
Rob Poell en Joseph Kessels
DEEL 1 HRD als professie
Hoofdstuk 1 HRD: een professie in ontwikkeling
Erik Deen en Joseph Kessels
Hoofdstuk 2 Naar een dynamische netwerkbenadering van HRD: actoren organiseren HRD!
Rob Poell en Ferd van der Krogt
Hoofdstuk 3 Nieuwe ontwikkelingen in het denken over leren en ontwikkelen van medewerkers
Robert-Jan Simons en Janneke Schenning
Hoofdstuk 4 Duurzaam HRM en een leven lang, ook collectief, ontwikkelen
Judith Semeijn en Beatrice van der Heijden
Hoofdstuk 5 Duurzaam innoveren en de rol van HRD
Arienne van Staveren
Hoofdstuk 6 Veranderende en verdwijnende beroepen: HRD’er laat je horen!
Luc Dorenbosch en Jos Sanders
DEEL 2 Leren op de werkplek
Hoofdstuk 7 Leren voor een beroep op de werkplek: een uitdaging voor HRD
Ruud Klarus en Loek Nieuwenhuis
Hoofdstuk 8 Perspectieven op leren en ontwerpen. Thema 1: Opvattingen over leren
Erik Deen, Mariël Rondeel en Joseph Kessels
Hoofdstuk 9 Strategisch opereren van werknemers bij het organiseren van professionele ontwikkeling
Rob Poell en Ferd van der Krogt
Hoofdstuk 10 Zelfsturend leren: de werknemer aan het stuur van de eigen professionele ontwikkeling
Maaike Endedijk en Isabel Raemdonck
Hoofdstuk 11 Leren in de werksituatie
Marcel van der Klink
Hoofdstuk 12 Ontwikkelen van bekwaamheden tijdens het werk
Jeroen Onstenk
Hoofdstuk 13 Werkplekleren faciliteren: De rol van de organisatie
Eva Kyndt, Maaike Endedijk en Simon Beausaert
Hoofdstuk 14 Erkennen van Verworven Competenties: de waarde van de EVC-systematiek voor HRD
Ruud Duvekot en Jeroen Onstenk
Hoofdstuk 15 Zelfdeterminatietheorie: het belang van behoeften en autonome motivatie voor HRD
Karen van Dam, Karin Proost en Anja van den Broeck
DEEL 3 Leren in teams en gemeenschappen
Hoofdstuk 16 Vertragen om te versnellen: teamontwikkeling en de rol van HRD
Daniël van Middelkoop, Karin Derksen en Najat Bay
Hoofdstuk 17 Teamwerk stimuleren in het onderwijs: Over de rollen van HR-beleid en teamleiders
Piety Runhaar, Patricia Brouwer en Carlos van Kan
Hoofdstuk 18 Leren en veranderen in open praktijken: cartografie, facilitatie en waardecreatie van het sociale leren
Maarten de Laat en Marc Coenders
Hoofdstuk 19 Learning communities: het vormgeven en evalueren van een kansrijke vorm voor een leven lang ontwikkelen
Mireille Hubers, Maaike Endedijk, Tijmen Schipper, Loes de Jong en Stephan Corporaal
Hoofdstuk 20 Lerende organisaties voor duurzame
ontwikkeling (LOvDO’s)
Renate Wesselink, Yvette Baggen, Piety Runhaar en Arjen Wals
Hoofdstuk 21 De school als professionele leergemeenschap: Interventies om professioneel leren te bevorderen 365
Wilfried Admiraal, Wouter Schenke, Loes de Jong en Henk Sligte
DEEL 4 HRD in verschillende contexten
Hoofdstuk 22 Greep krijgen op het leren van kenniswerkers
David Gijbels en Gert Vanthournout
Hoofdstuk 23 Learning & Development in de hightechIndustrie: aan het roer van de eigen ontwikkeling in het belang van het collectief
Chris Wanrooij en Josie van Schilt
8 Human Resource Development
Hoofdstuk 24 Leven lang ontwikkelen in de rechtspraak: naar een krachtige leercultuur
Frank Cornelissen
Hoofdstuk 25 Opleiden en leren in de zorg
Inge Pool en Olle ten Cate
Hoofdstuk 26 Een leven lang ontwikkelen vanuit een loopbaanperspectief
Marinka Kuijpers en Aniek Draaisma
Hoofdstuk 27 Leren voor en tijdens de beroepsuitoefening: in en over grenzen van verschillende contexten
Maaike Koopman, Elly de Bruijn en Liesbeth Baartman
DEEL 5 Talentontwikkeling en leiderschap
Hoofdstuk 28 Ontwikkelen van talent: oog voor ieders sterke punten loont
Marianne van Woerkom, Christina Meyers en Saskia Tjepkema
Hoofdstuk 29 Ontwikkeling van oudere medewerkers
Isolde Kolkhuis Tanke
Hoofdstuk 30 Het ondersteunen van veranderings - processen met behulp van Krachtgericht coachen
Fred Korthagen en Ellen Nuijten
Hoofdstuk 31 Succesvol leren van laagopgeleide werknemers
Ella Bohnenn en Maurice de Greef
Hoofdstuk 32 Gespreid leiderschap als ontwikkelingsstrategie: je kunt alleen slimmer worden als je invloed kunt uitoefenen
Stefan van Langevelde en Frank Hulsbos
Hoofdstuk 33 Humanisering van de organisatie: van beheerscultuur naar mensgerichte cultuur
Gabriël Anthonio, Frank Huser en Haiko Jessurun
DEEL 6 Ontwerpen van leerpraktijken
Hoofdstuk 34 Perspectieven op leren en ontwerpen. Thema 2: Het ontwerpproces als afspiegeling van professionele opvattingen over leren
Erik Deen, Mariël Rondeel en Joseph Kessels
Hoofdstuk 35 Een innovatiepraktijk is een leerpraktijk
Suzanne Verdonschot
Hoofdstuk 36 Educational Design Research: wat, hoe, en waarom?
Susan McKenney
Hoofdstuk 37 De rol van HRD en e-HRM bij het invoeren van organisatieveranderingen: een routine dynamics-perspectief
Mireille Hubers en Tanya Bondarouk
DEEL 7 Technologie en leren
Hoofdstuk 38 Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie
Wilfred Rubens
Hoofdstuk 39 Online leren in organisaties: navigeren in een uitdijend universum
Bieke Schreurs, Frank Cornelissen en Martin Rehm
Hoofdstuk 40 Learning analytics
William de Kaste en Marlo Kengen
Hoofdstuk 41 Knowmadisch leren en werken online
Sibrenne Wagenaar en Joitske Hulsebosch
DEEL 8 HRD en prestatie
Hoofdstuk 42 Assessments in HRD
Brigitte Kroon, Henriëtte Lundgren en Wieby Altink
Hoofdstuk 43 Een model voor opleiden en leren in een dynamische toekomst: High Impact Learning that Lasts (HILL)
Filip Dochy en Mien Segers
Hoofdstuk 44 Transfer van training: van leren naar presteren
Jolanda Botke
Hoofdstuk 45 Opleiden in bedrijven: hoe effectief is het opleiden van medewerkers?
Jasper van Loo en Andries de Grip
Epiloog: vensters op een vakgebied in beweging
Joseph Kessels en Rob Poell
Over de auteurs
Personenregister
Zakenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan