Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De Opdrachtgever

Nieuw leiderschap binnen de overheid

E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 9789401806206
Verkooppositie 311260 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

De term 'opdrachtgever' wordt tegenwoordig veel gebruikt binnen de overheid. Het is een nieuwe vorm van intern leiderschap geworden. De opdrachtgever is resultaatgericht bezig, zorgt voor de verbinding tussen projecten en de lijn maar heeft geen personele verantwoordelijkheden. Sommige leidinggevenden doen het erbij, maar steeds meer overheden kennen ook fulltime opdrachtgevers.
In veel overheden wordt de rol van opdrachtgever gebruikt om de organisatie flexibel te laten veranderen om goed om te gaan met veranderingen in de maatschappelijke opgaven: de opdrachtgever als de 'flexplek' in het organigram.

Wat is opdrachtgeverschap eigenlijk? Wat is er nieuw en anders aan? Wat onderscheidt de goede opdrachtgever van de mindere goden? Hoe word je een betere opdrachtgever? Hoe organiseer je het opdrachtgeverschap in samenwerkingsverbanden tussen verschillende overheden? Op deze en andere vragen geeft dit boek een antwoord.

Dit boek is allereerst bestemd voor iedereen die wil weten wat de rol van opdrachtgever binnen de overheid inhoudt. Het eerste deel van het boek is hier geheel aan gewijd. De tweede doelgroep bestaat uit de ambtenaren en politici die willen weten hoe ze zich verder kunnen bekwamen in hun rol als opdrachtgever. In het tweede deel wordt beschreven hoe het opdrachtgeverschap stapsgewijs kan worden geprofessionaliseerd. Dit deel van het boek is ook zeer interessant voor de derde doelgroep: de topmanagers binnen de overheid die in hun organisatie aan de slag willen gaan met het verbeteren van het opdrachtgeverschap in de lagere echelons. Ten slotte is het boek interessant voor iedereen die met opdrachtgevers bij de overheid te maken heeft en zich wil kunnen verplaatsen in hun positie. Opdrachtnemers ervaren namelijk wel dat opdrachtgevers een andere logica hanteren, maar kunnen deze vanuit hun eigen positie niet gemakkelijk doorgronden.

Specificaties

ISBN13:9789401806206
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:pdf
Aantal pagina's:134
Druk:2
Verschijningsdatum:17-9-2016
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (1)

Henny Portman | 21 april 2017
Edwin van Dieën heeft met zijn boek De Opdrachtgever – Nieuw leiderschap binnen de overheid op heldere wijze inzicht gegeven in het opdrachtgeverschap binnen de overheid. Wat is het verschil tussen een bestuurlijk en een ambtelijk opdrachtgever? Hoe lopen de lijnen van opdrachtnemer (projectleider) naar opdrachtgever?Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
4 stemmen
2
1
0
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
De Opdrachtgever - Nieuw leiderschap binnen de overheid
Edwin van Dieën 28 september 2016 Wat is opdrachtgeverschap eigenlijk? Wat is er nieuw en anders aan? Wat onderscheidt de betere opdrachtgever van de mindere goden? Edwin van Dieën geeft antwoord in De Opdrachtgever. Een preview.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Edwin van Dieën

Edwin van Dieën werkt sinds 2004 als manager bij de gemeente Dordrecht. Hiervoor heeft hij 12 jaar gewerkt bij de gemeenten Vlaardingen, Haarlemmermeer en Rotterdam. Als projectleider, interimmanager en lijnmanager heeft hij veel ervaring opgedaan in het opdrachtgeven en –nemen bij gemeenten, in zowel het fysieke als het veiligheidsdomein. Sinds 2012 begeleidt Edwin tevens andere overheden met het verbeteren van het opdrachtgeverschap via www.010projecten.nl.

Andere boeken door Edwin van Dieën

Inhoudsopgave

Deel 1: Wat is opdrachtgeverschap bij de overheid?

1. Inleiding
De opdrachtgever: vak of ‘kunstje’?

2. Leiderschap in beweging
2.1 Van lijn naar matrix
2.2 Van integraal naar resultaatgericht leiderschap
2.3 Regisseur, accountmanager of opdrachtgever?
2.4 De coachende gemeentesecretaris
2.5 Het klussenplein
2.6 Alternatief voor reorganisaties
2.7 Flexplekken in het organogram

3. Opdrachtgever als vorm van leiderschap
3.1 De opdrachtgever als opdrachtnemer
3.2 Het formuleren van het resultaat
3.3 Hoe kies je als opdrachtgever de juiste leiderschapsstijl?
3.4 Meer dan alleen ‘kunnen’ en ‘willen’
3.5 De baas of de opdrachtgever
3.6 De bijdrage van de opdrachtgever aan de organisatie

4. Bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgeverschap
4.1 De projectdriehoek
4.2 De driehoek uit balans
4.3 De bestuurlijk opdrachtgever en de politiek
4.4 Besluitvorming

5. De rol van de volksvertegenwoordiging
5.1 De gemeenteraad als opdrachtgever
5.2 De kaderstellende rol van de gemeenteraad
5.3 De controlerende rol van de volksvertegenwoordiging
5.4 Volksvertegenwoordiging als initiatiefnemer

Deel 2: Hoe word je een betere opdrachtgever?
6. Goede rolverdeling
6.1 De goede dingen doen
6.2 Waarom is dit nu zo moeilijk?
6.3 De opdracht
6.4 Taakomschrijving van de opdrachtnemer
6.5 Op weg naar een volgende stap

7. Verbeter de opdrachtnemer
7.1 Welke eisen stel je aan de opdrachtnemer?
7.2 Belangrijk en moeilijk
7.3 Ben je vrij om je opdrachtnemer te kiezen?
7.4 Het projectmanagementbureau
7.5 Inhuur van een externe projectleider
7.6 Aanbesteding
7.7 Gedwongen winkelnering
7.8 Je gaat er niet over, maar je bent er wel van
7.9 Het schaap met de vijf poten
7.10 Op weg naar de volgende stap

8. De momenten van de opdrachtgever
8.1 Overgaan op processturing
8.2 De businesscase
8.3 Faseovergangen
8.4 De tussentijdse rapportage
8.5 Crisis, of ter voorkoming van crises
8.6 Evaluatie en afsluiting

9. Verbeter de opdrachtgever
9.1 De competenties van de opdrachtgever
9.2 Ruimte voor andere competenties
9.3 Zelfkennis
9.4 Wie wordt de opdrachtgever?
9.5 Gedeeld opdrachtgeverschap en de stuurgroep
9.6 Sturen op afstand
9.7 Beter worden als opdrachtgever

10. Verbeter de organisatie
10.1 Het andere gezicht van de opdrachtgever
10.2 Verbeter de opdrachtnemer
10.3 Veranderen naar processturing
10.4 Verbeter de opdrachtgever
10.5 Ontwikkel een visie op de rol van de opdrachtgever

Deel 3: Opdrachtgever in specifi eke situaties
11. Opdrachtgever van een agentschap
11.1 New Public Management
11.2 Opdrachtgever, opdrachtnemer, eigenaar
11.3 Principaal-agenttheorie
11.4 Principaal-stewardtheorie
11.5 Terug naar opdrachtgeverschap
11.6 Een realistischer model
11.7 Gaat het om het doel of om de middelen?
11.8 De paradox van sturing op zelfstandige organisaties

12. Sturen op gemeenschappelijke regelingen
12.1 Sturing via eigenaar en opdrachtgever
12.2 Het krachtenveld
12.3 Van verlengd lokaal bestuur naar een zelfstandige bestuurslaag
12.4 Tegengestelde belangen onder opdrachtgevers
12.5 Professionalisering van opdrachtgeverschap

13. De opdrachtgever begrijpt de opdrachtnemer niet
13.1 Begrijpen en vertrouwen
13.2 Opdracht geven aan een kunstenaar
13.3 Kunst als metafoor
13.4 Hoe kijkt een opdrachtnemer naar goed opdrachtgeverschap?

14. Opdrachtgever voor een zzp’er
14.1 De externe fl exibele schil
14.2 De opdrachtgever is de continue factor
14.3 Het geld gaat naar… de bemiddelaar

15. Tot besluit

Literatuur
Index
Wil je nog meer lezen?

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De Opdrachtgever