Lees verder
Leider en manager Dave Gray heeft een achtergrond in design. Hij werkte met veel van ’s werelds grootste ondernemingen, maar ook met middelgrote bedrijven, startups, executives en individuen.
Meer over Dave GrayDe kracht van liminaal denken
Creëer de verandering die je wilt door je manier van denken te veranderen
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462761391Samenvatting
Het maakt niet uit wie je bent of wat je situatie is, verandering is altijd mogelijk. En als er een situatie is die je wilt veranderen, kan liminaal denken daarbij helpen. Overtuigingen vormen de basis van alles wat mensen zeggen, denken en doen. Als mensen hun overtuigingen veranderen, kunnen ze hun gedrag veranderen, wat hun leven zou kunnen veranderen.
Liminaal denken heeft een aantal vaardigheden die iedereen kan leren.
Je hebt geen formeel gezag, budget of bekrachtiging nodig om liminaal denken toe te kunnen passen. Aan de hand van zes principes (beginselen) en negen oefeningen (praktijken) leer je vervorming van de realiteit te minimaliseren, je begrip te verbeteren en nieuwe mogelijkheden voor positieve veranderingen in je werk en je leven te openen.
Het woord liminaal komt van het Latijnse woord voor drempel. Een drempel betekent letterlijk een doorgang, maar een drempel is ook het begin van elke reis. Een drempel is een grens en markeert het transitiepunt tussen de ene staat van zijn en de volgende. Liminaal denken is de kunst van het vinden, creëren en het gebruik van drempels om verandering te realiseren. Het soort bewustzijn dat je in staat stelt om positieve verandering te creëren.
"Liminaliteit is de fase tussen ‘niet meer’ en ‘nog niet’. Het is het niemandsland tussen twee grenzen van werkelijkheden. ‘Betwixt and between.’ Het ondertussen. Dave Gray laat met mooie verhalen en concrete tips zien hoe verandering plaatsvindt op de grenzen tussen dingen. Een krachtig pleidooi om losser, liminaler, met onze overtuigingen om te gaan". - Danielle Braun en Jitske Kramer, corporate antropologen, auteurs van De Corporate Tribe, chiefs van de Academie voor Organisatiecultuur
"Dave Gray heeft de kiem van een briljant eenvoudig idee genomen (hoe buiten de grenzen van je overtuigingen te denken) en het uitgeschreven tot een sterk virus. Dave’s timing had niet beter kunnen zijn. Nu de wereld weer wegglijdt in versplinterde geloofsovertuigingen, hoop en bid ik dat dit virus zich verspreidt." - Dan Roam, auteur van Visueel presenteren en Op de achterkant van een servet
"In tijden van groeiende complexiteit en verandering verschaft Dave Gray’s De kracht van liminaal denken ons een broodnodige blauwdruk voor het verhelderen van onze eigen manier van denken, voor verbinding maken met anderen en het krachtig communiceren van onze ideeën, op een manier die vergaand menselijk is én vergaande impact heeft." - Lisa Kay Solomon, co-auteur van Moments of Impact en Ontwerp Betere Business
Specificaties
Expertrecensies (6)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Dave Gray
Inhoudsopgave
Hoe dit boek tot stand kwam
Inleiding: wat is liminaal denken?
Deel I. Hoe je overtuigingen alles modelleren
Beginsel 1. Overtuigingen zijn modellen
Beginsel 2. Overtuigingen worden gemaakt
Beginsel 3. Overtuigingen creëren een gedeelde wereld
Beginsel 4. Overtuigingen creëren blinde vlekken
Beginsel 5. Overtuigingen verdedigen zichzelf
Beginsel 6. Overtuigingen zijn verbonden met identiteit
Deel II. Wat je eraan kunt doen
Praktijk 1. Ga ervan uit dat je niet objectief bent
Praktijk 2. Maak je hoofd leeg
Praktijk 3. Creëer veilige ruimte
Praktijk 4. Vergelijk en valideer gezichtspunten
Praktijk 5. Stel vragen en leg verbanden
Praktijk 6. Doorbreek gewoontes
Praktijk 7. Doe alsof het nu zo is
Praktijk 8. Maak het duidelijk met verhalen
Praktijk 9. Ontwikkel jezelf
Hoe nu verder?
Appendix
Verklarende woordenlijst
Register
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan