Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Procesbeheersing in de dienstverlening

Relaties, raakvlakken en rekenschap

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789013097146
Direct te downloaden

Samenvatting

'Procesbeheersing in de dienstverlening' benoemt op bedrieglijk simpele maar indringende wijze organisatorische processen die vanuit de praktijk erg herkenbaar zijn. De door Vorstman ontwikkelde analytische modellen maken de lezer zich bewust van de voorwaarden die hij moet vervullen om zijn organisatie effectief te laten functioneren. Dit geeft hem handvatten om op een voorspelbare manier het gewenste resultaat tegen de juiste kosten te leveren.

Vorstman beschrijft de analyse van bedrijfsproblemen aan de hand van 'custom-made' structuurmodellen. De juiste opbouw en de invoering van het 'primaire proces' en de cruciale 'rekenschapsrelatie' worden uitgebreid toegelicht.

Belangrijke vragen worden gesteld, zoals:
-Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de winst?
-Welke medewerkers of groepering vervullen de ondernemersfunctie?
-Wat zijn de kosten gemaakt in de zogenaamde 'verscholen fabriek'?

Vorstman geeft verder een heldere en concrete visie op onder andere het aannamebeleid van personeel, essentiële taken van de directie en de invloed daarvan op de beheersing van de primaire en ondersteunende processen. Samenvattend streeft het boek naar duidelijkheid en openheid, waardoor motivatie, effectiviteit, creativiteit en winst in de onderneming toenemen.

Tegelijk met dit boek over procesbeheersing in de dienstverlening is ook verschenen: 'Procesbeheersing in de industrie'.

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789013097146
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:159
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:15-1-2013
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

interview
Harald Vorstman: 'Afspraken zijn heilig'
Justin van Lopik 24 juli 2014 Harald Vorstman is het voorbeeld van het feit dat wijsheid echt met de jaren komt. Hij adviseerde grote organisaties als KLM, DSM en Stork. Hij was de eerste directeur Kwaliteit van Philips en de bedenker van het primaire proces. Maar ook degene die Kema op het idee bracht van bedrijfscertificering.

Over H.R. Vorstman

Prof. ir. H.R. Vorstman studeerde af als werktuigbouwkundige aan de TU Delft. Meteen daarop volgde een succesvolle carrière bij Philips, als jongste technisch directeur Internationaal. Terug in Nederland baande hij paden als eerste kwaliteitsmanager voor Philips wereldwijd. In die tijd heeft hij het concept van het bekende 'primaire proces' ontwikkeld. Op basis van deze verworvenheden is hij tot na zijn pensioen als buitengewoon hoogleraar Organisatiekunde aan de TU Twente verbonden geweest. Met zijn bedrijf Quality Management heeft hij als zelfstandig adviseur de top van bedrijven als KLM, DSM, Stork-Delaval, Gist-Brocades, NS en Suikerunie meerdere jaren bijgestaan in de structurele verbetering van hun procesbeheersing. Op Nyenrode was hij regelmatig te horen als gastspreker. Tenslotte is Vorstman door de EU meerdere malen uitgezonden naar China om gastcolleges te geven aan een elite van jonge managers.

Andere boeken door H.R. Vorstman

Inhoudsopgave

Voorwoord

DEEL I DE BOODSCHAP

1. Bijzondere aspecten van de dienstverlening
2. Hoe beheersen wij onze processen?
3. Om welke processen gaat het?
4. Relaties in de organisatie
5. Het aan- en opstellen van personeel
6. Procesbeheersing
7. Wie is Mr. X, of de jacht op een ongrijpbare functie
8. Raakvlakbeheersing
9. Waar zit Mr. X, of het probleem van het ondernemerschap
10. Waar zit de winst?
11. De taak van de directeur
12. De beleidsketting
13. Eerst motiveren of eerst organiseren
14. De kleine organisatie

DEEL II ENIGE GEREEDSCHAPPEN VOOR MANAGEMENT

15. De kunst van het specificeren
16. De doorlichting
17. De 'verscholen' onderneming
18. Het kwaliteitsprogramma
19. Besluitvorming

Ten slotte

Bijlage 1 Checklist voor raakvlakvragen

Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Procesbeheersing in de dienstverlening