Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Vormen van zelfsturing

Handleiding bij het organiseren van meer autonomie in teams

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789024463091
Direct te downloaden

Samenvatting

In de praktijk blijken niet alle organisaties geschikt om te worden ingericht met volledig zelfsturende teams. Bovendien krijgen managers vaak te weinig handvatten om zelfsturing te realiseren, waardoor de mogelijkheden voor teams om zelfsturend te werken stagneren. En dat is jammer, omdat meer autonomie veel positieve effecten heeft.

Hoe realiseer je meer zelfsturing in een vorm die werkbaar is en aansluit bij de heersende dynamiek binnen je organisatie? In Vormen van zelfsturing lees je hoe en met welke direct toepasbare hulpmiddelen vormen van zelfsturing wél succesvol gerealiseerd kunnen worden, ook in een hiërarchische setting. Ook krijg je tips voor het aansturen en coachen van zelfsturende teams. Met de Oplossingsgerichte Interactie Methode (OIM®) kun je de ontwikkeling naar meer autonomie in teams ondersteunen.

Het boek is onmisbaar voor bestuurders, managers en adviseurs die zelfsturende principes willen toepassen in hun organisatie.

Specificaties

ISBN13:9789024463091
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:192
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:8-2-2024
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Vormen van zelfsturing - ‘Handreikingen bij het vergroten van autonomie’
Rudy Kor | 25 maart 2024
De roep naar meer autonomie voor medewerkers en voor minder bemoeizucht door managers is niet nieuw, maar wordt wel steeds luider. Te vaak wordt meteen gedacht dat het dan gaat om autonome teams. ‘Vormen van zelfsturing’ laat zien welke vormen van autonomie er zijn en doet handreikingen hoe de verschillende vormen zijn te bereiken.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

interview
Zelfsturing moet je goed organiseren
Bert Peene 12 april 2024 Astrid Vermeer en Ben Wenting schreven ‘Vormen van zelfsturing’. Daarin gaan ze er vanuit dat zelfsturing organiseren eigenlijk altijd maatwerk moet zijn. We spraken Astrid Vermeer over het boek: ‘Als je voor zelfsturing kiest, moet je een vorm kiezen waarin je iedereen in zijn waarde laat en tot zijn recht laat komen, ook de mensen die zelfsturing niet zo zien zitten.’

Over Astrid Vermeer

Astrid Vermeer en Ben Wenting zijn de oprichters van het Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken (1981) en hebben de afgelopen decennia directies geadviseerd m.b.t. de manier waarop zij vorm kunnen geven aan (meer) autonomie binnen hun organisatie. Ook hebben zij talloze leidinggevenden en coaches opgeleid. Zij zijn vanaf 2005 nauw betrokken bij de ontwikkeling van de zelforganisatie, onder andere door hun werkzaamheden voor Buurtzorg Nederland, de eerste zorgorganisatie die volledig zelfsturend werkt. Maar ook door hun begeleidingstrajecten aan andere organisaties, zowel in de zorg, bij de overheid als in profit-organisaties, die de transitie naar zelfsturing willen vormgeven. Belangrijk hierbij is dat organisaties die voor een vorm van zelfsturing of autonomie kiezen, hun werkwijze en procedures in de basis goed inrichten. Daartoe reiken Vermeer en Wenting verschillende direct toepasbare hulpmiddelen aan.  

Andere boeken door Astrid Vermeer

Over Ben Wenting

Ben Wenting en Astrid Vermeer zijn de oprichters van het Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken (1981) en hebben de afgelopen decennia talloze (leidinggevende) coaches opgeleid. Zij zijn vanaf het allereerste begin nauw betrokken bij de ontwikkeling van de zelforganisatie, vooral door hun werkzaamheden voor Buurtzorg Nederland, de eerste zorgorganisatie die volledig zelfsturend werkt. Maar ook door hun begeleidingstrajecten aan andere organisaties die de transitie naar zelfsturing willen vormgeven.

Andere boeken door Ben Wenting

Inhoudsopgave

Inleiding 9

1 Visie op zelfsturing en hiërarchie 13
Zelfsturing als oplossing? 15
Bepalende factoren voor een succesvolle transitie 18
Visie, managementstijl en gedrag in de praktijk 27
Bezint eer ge begint 29
Vormen van zelfsturing 30

2 De volledig zelfsturende organisatie 33
Uitgangspunten bij het vorm geven aan zelfsturing 34
Kaders 37
Zelfsturing en de verschillende functiegroepen 39
Het zelfsturende team 40
Het management 41
Ondersteunende diensten 42
Teamcoach 43
Effecten van zelfsturing 46
Valkuilen 48

3 Meer autonomie in een hiërarchische setting 51
Ongemak bij managers 52
Bevoegdheden en besluitvormingsprocedures 53
Ontwikkelen van kaders 61
Overdragen van organisatorische taken aan het team 62
Teams toegang geven tot stuurinformatie 63
Opnieuw inrichten van de organisatielagen 63
Coachen en leidinggeven 64
Meer autonomie voor de operationele leiding 64
Omgaan met verschillen tussen teamleden 65
Ondersteunende diensten 67
Hybride werken 68
Werken met coaches 71
Werken met projectgroepen 72
Opleiding voor teamleden 73

4 Leidinggeven aan zelfsturende teams 75
Visie op zelfsturing: aangeboren of aangeleerd? 76
Managers die graag autocratisch leidinggeven 77
Managementrol is cruciaal 78
Belang voor de leidinggevende 78
Waar richt je je aandacht op bij het ‘nieuwe’ leidinggeven? 79
Alle managers op één lijn? 80
Medewerkers willen meer autonomie, maar jij (nog) niet! 81
Verdeeldheid in het team 82
Het ontwikkelen van kaders 83
Overeenstemming over kaders buiten het eigen werkgebied 86
Voortgangsgesprekken 87
Informatie over het resultaat aan de leidinggevende 88
Invoeringsplan 90
Stafdienst betrekken bij invoeringsplan 94
Relatie leidinggevende, team en stafmedewerker of specialist 94
Functioneringsgesprekken 95

5 De leidinggevende als coach 97
Coachend leidinggeven, bestaat dat eigenlijk? 98
Oplossingsgericht versus probleemgericht werken 99
De Oplossingsgerichte Interactie Methode (OIM®) 100
OIM en het werken met vijf aandachtspunten 103
Toepassing vijf aandachtspunten bij coachend leidinggeven 108
Advies geven, mag dat? 111
Zorg voor een goede energieverdeling 114
Individuele benadering 115
Concretiseren van vaag taalgebruik 116
Omkeertechnieken 119
Coachen: invloed uitoefenen en het langetermijneffect 120

6 Hulpmiddelen voor het team 125
Teamafspraken 125
Teamhandboek 126
Gemakkelijk toepasbare vergadertechnieken 127
Kwaliteitsbewaking en -ontwikkeling 131
Oplossingsgerichte communicatie 139
Omgaan met emoties 142
Teamplannen, een nuttig hulpmiddel? 143
Inwerkplan nieuwe collega’s 145
Selectie nieuwe collega’s 146
Bespreekbaar maken van verzuim 147

7 Oplossingsgericht vergaderen 149
Onderscheid probleem- en oplossingsgericht vergaderen 150
Tijd per agendapunt plannen 153
Het oplossingsgerichte (OIM) vergadermodel verder toegelicht 154
Besluitvormingsprocedures 162
Vergadersituaties die leiden tot irritaties 162
Gemakkelijk aan te leren 164

8 Specifieke situaties bij meer zelfsturing 165
Conflict in een team 165
Hulp bij het oplossen van een conflict 167
Minder gewenst gedrag van teamleden 168
Omgaan met weerstand tegen veranderingen 172
Verzuim door samenwerkingsmoeilijkheden en rol bedrijfsarts 175
Zelfsturing en verantwoordelijkheid, tenzij het moeilijk wordt 176
De stafafdelingen als zelfsturende teams? 179
Veelgebruikte tools bij teamontwikkeling teams in een zelfsturende setting 180
Hoe regel je de opvolging van managers en/of directeur? 182
Raad van toezicht 184
Terug naar hiërarchie als zelfsturing niet lijkt te voldoen? 185

Tot slot 189
Over de auteurs 191

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Vormen van zelfsturing