Lees verder
Edwin van Dieën werkt sinds 2004 als manager bij de gemeente Dordrecht. Hiervoor heeft hij 12 jaar gewerkt bij de gemeenten Vlaardingen, Haarlemmermeer en Rotterdam.
Meer over de auteursOpdrachtgeverschap in negen paradigma's
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789082061642Samenvatting
Steeds vaker wordt in de samenleving gevraagd naar 'goed opdrachtgeverschap'. Wat hiermee bedoeld wordt, is echter lang niet altijd hetzelfde. Rond de rol van de opdrachtgever zijn verschillende paradigma’s ontstaan, verschillende manieren waarop naar het opdrachtgeverschap wordt gekeken.
Tien auteurs, waaronder hoogleraren, docenten en trainers in opdrachtgeverschap hebben in deze publicatie een inleiding geschreven op hun eigen manier van kijken. Jan den Hollander en Edwin van Dieën hebben vervolgens de samenhang en de verschillen tussen de paradigma’s in beeld gebracht.
Mensen kijken vanuit hun eigen positie op een bepaalde manier naar de eigen omgeving. Deze manier van kijken zit meestal stevig aan je verankerd. Deze publicatie kan je helpen om te herkennen vanuit welk paradigma je naar het thema opdrachtgeverschap kijkt. Je krijgt de beschrijving van negen paradigma’s. Als je die leest merk je vanzelf bij welke daarvan je je thuis voelt. Kennelijk kijk je zo. Het lezen van de andere beschrijvingen roept wellicht een gevoel op van wat moet ik er mee of maar dit heeft toch niks meer met opdrachtgeverschap te maken? Juist bij deze nieuwe paradigma’s kun je vinden waar je eigen paradigma niet mee om weet te gaan. De onmacht en frustraties in het ene paradigma zijn vaak goed aan te pakken met de zienswijzen van de andere paradigma’s.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Edwin van Dieën
Over Jan den Hollander
Over Jolien Grandia
Over Marleen Hermans
Over Hugo-Jan Ruts
Over Sandra van Thiel
Over Walther Ploos van Amstel
Over Johan de Kruijf
Inhoudsopgave
Inleiding 2 Het landschap van de vele paradigma’s
1. Sandra van Thiel en Johan de Kruijf - Opdrachtgeverschap volgens het New Public Management
2. Jolien Grandia - Publiek opdrachtgeverschap: het selecteren van en gunnen aan een opdrachtnemer
3.Walther Ploos van Amstel - Productie- en leveranciersketens
4. Marleen Hermans - Naar nieuwe verhoudingen in de bouwsector: van opdrachtgeven naar partnering – of toch niet?
5. Edwin van Dieën - De interne opdrachtgever bij gemeenten en provincies
6. Hugo-Jan Ruts - Goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap. Net even anders.
7. Michiel van der Molen - Projectopdrachtgeverschap
8. Jan den Hollander - De vanzelfdynamiek rond de opdrachtgever
9. De verborgen positie van de opdrachtgever
10. Intermezzo
11. Paradigma’s van opdrachtgeverschap in thema’s
12. Wat leren we vanuit het ene paradigma van de anderen
13. Hoe hebben de andere paradigma’s mijn blik verrijkt?
14. Conclusies
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan