Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Zelfsturend leren

Begeleiden van ervaringsgericht leren in organisaties

Paperback Nederlands 2000 9789052613406
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Kansen en bedreigingen voor organisaties dienen zich in een steeds hoger tempo aan. Een noodzakelijke voorwaarde om onder deze toenemende druk optimaal te blijven presteren is een andere inhoud geven aan leren. De methode van zelfsturend leren sluit aan bij deze voorwaarde. Het is een nieuwe leermethode die vorm en richting geeft aan essentiële leerprocessen van individuele werknemers en teams in organisaties. Bij zelfsturend leren geven leidinggevenden en medewerkers zelf actief sturing aan het leerproces. Op basis van directe ervaring geven medewerkers zelf actief sturing aan het leerproces. Op basis van directe ervaring en betekenisverlening formuleren en concretiseren zijn persoonlijke en gemeenschappelijke leerdoelen. Zelfsturend leren is effectief en inspirerend omdat het direct ingaat op leervragen en ontwikkelbehoeften van werknemers van hoog tot laag in de organisatie.
'Zelfsturend leren' is een praktische gids voor iedere leidinggevende die zich wil verdiepen in de werking van een meer zelfstandige vorm van leren. Aansprekende praktijkvoorbeelden, cases, oefeningen, tips en een concreet stappenplan wijzen de weg.

Specificaties

ISBN13:9789052613406
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:134
Verschijningsdatum:27-9-2010
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (3)

Iwan Basoski | 26 november 2002
Ik geef een 8 Wat mij vanaf het voorwoord van 'Zelfsturend Leren' aanspreekt, is de oprechtheid en 'menselijkheid' waarmee Ratering, ondersteund door Hafkamp, ons zijn boodschap over leren in organisaties meedeelt. Dat het in bedrijven in de eerste en laatste plaats gaat om mensen van vlees en bloed, zou je bij lezing van veel recente managementliteratuur, waarin het zoveelste organisatorische subsysteem of nieuwe instrument wordt belicht, bijna vergeten.Lees verder
Jeroen Bertrams | 26 november 2002
Ik geef een 7 Om leren binnen organisaties te bevorderen moeten organisaties de stap maken van traditioneel leren naar zelfsturend leren, stellen de auteurs van 'Zelfsturend leren'. Hiertoe wordt een uitvoerig 12-stappen model beschreven. Het wordt echter niet geheel duidelijk wat het doorlopen van de stappen oplevert en hoe vaak de stappen doorlopen dienen te worden.Lees verder
Janka Stoker | 26 november 2002
Ik geef een 7. Er zijn de afgelopen jaren veel boeken geschreven over 'zelfsturende teams'. Dit boek stelt zelfsturend leren centraal. Het zou daarmee een nieuwe dimensie kunnen toevoegen aan inzichten rond teams. Het boek biedt managers wel een aantal bruikbare handreikingen omtrent leren, maar gaat (helaas) niet expliciet in op de link met en toepasbaarheid voor zelfsturende teams.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

3.0 van de 5
7 stemmen
1
1
3
1
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Koos Hafkamp

Koos Hafkamp (1954) is zelfstandig trainer/adviseur en auteur. Werkte na zijn studie Klinische Psychologie een aantal jaren in de eerstelijnszorg. Verlegde begin jaren negentig zijn werkveld naar vraagstukken rondom arbeid en organisatie. Is vervolgens werkzaam geweest als organisatieadviseur en congresmanager. Startte daarna als zelfstandig ondernemer. Werkt momenteel voornamelijk als (loopbaan)coach voor leidinggevenden in midden- en hoger kader, zowel in profit- als non-profitorganisaties. Belangrijke nevenactiviteit is het ontwerpen van nieuwe trainingen en methodieke. Dat heeft onder meer geleid tot publicaties als 'Intuïtieve Managementvaardigheden' (1996), 'Intuïtief topmanagement' (1997) en 'Zelfsturend leren' (2000).

Andere boeken door Koos Hafkamp

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Inleiding

1. Een ander perspectief op leren
2. Uitgangspunten van zelfsturend leren
3. Aansluiten bij concrete ervaringen
4. Reflectie op vitale thema's
5. Theoretische onderbouwing
6. Experimenteren en toepassen
7. De leidinggevende in de rol van coach

Geraadpleegde literatuur
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zelfsturend leren