Harald Hovenkamp is meer dan 3 decennia werkzaam in gastvrijheid en Horeca. Al jong het ambacht geleerd van zijn ouders en dus werd gastvrijheid met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten.
Meer over Harald HovenkampMeesterlijk Gastvrij
Dé geheimen voor een gastvrije toekomst
Gebonden Nederlands 2024 1e druk 9789083150246Samenvatting
Voor dit nieuwe boek interviewde ik maar liefst twaalf SVH-meestergastheren en -vrouwen in Nederland. Zij zijn door het SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) onderscheiden met de hoogst mogelijke titel die te behalen is in de Nederlandse horeca en zijn daarmee specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van gastvrijheid. De uitkomsten van de interviews zijn onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken. Het boek presenteert verschillende aandachtspunten om gastvrijer te kunnen werken.
Een van de hoofdconclusies is dat het zelfbeeld van de horeca als vak wel een boost kan gebruiken. Door een versterkt zelfbeeld krijgen de aanbieders van gastvrijheid een kans om de ontvangers ervan op te voeden in de omgang. Daardoor zal het beeld dat de samenleving van het gastvrijheidsvak heeft uiteindelijk veranderen. De aanbieder voedt de ontvanger op. Het positievere beeld van gastvrijheid zal het vak aantrekkelijker maken voor nieuwe medewerkers: voor de nieuwe generatie die uitgedaagd moet worden en steeds efficiënter kan werken. Dat zorgt voor het behoud van ons prachtige vak.
Wat doe je precies?
Gastvrijheid is niet makkelijk te definiëren, wat de afgelopen jaren tot een tegenstrijdig debat onder academici heeft geleid; ook SVH-meesters bevestigen dat. We hebben moeite met een goede omschrijving: wat doe je precies als gastvrouw en gastheer? De complexiteit van het vak en van gastvrijheid komt ook voort uit deze onduidelijkheid, en wordt daardoor niet goed begrepen en niet goed uitgelegd aan medewerkers en gasten.
Gastheerschap heeft een tegenstelling in zich: je moet jezelf willen zijn, maar ook op een podium staan. Tegelijkertijd hebben gastheren een enorme invloed op organisaties, omdat zij met gastvrijheid een levenslange en onvergetelijke indruk kunnen maken.
Het vak wordt omschreven als inspelen op emoties en gevoelens van gasten, en elke dag hun verwachtingspatronen waarmaken. Dat is intensief. Je kunt af en toe toneelspelen, maar zeker niet altijd. Gastheerschap benoemen als ‘hostmanship’ kan een oplossing zijn, schrijft Hovenkamp, die zijn beweringen onderbouwt met eigen praktisch inzicht dankzij zijn ruime ervaring én een breed theoretisch kader.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: de vakbekwaamheid vergroten 6
1 SVH en lidmaatschap 11
2 Theoretisch kader 14
3 Het uitdagende beroep van gastvrijheid 22
4 Gastvrijheid in Nederland 27
5 Dienstenlogicamodel 30
6 Probleemstelling 39
7 Opzet onderzoeksvragen 40
8 Methode 41
9 SVH-meesters 44
10 Resultaten interviews 46
11 Gastvrijheid volgens meesters 70
11.1 Gastvrijheid in de praktijk 76
11.2 Gastvrijheid als complex beroep 85
12 Uitkomsten onderzoek: 96
Uitkomst: professionalisme 96
Uitkomst: assertievere gasten 103
Uitkomst: kennis en opleiden 109
Uitkomst: non-verbale communicatie 114
Uitkomst: psychologie van gast en medewerker 117
Uitkomst: de volgende generatie 119
Uitkomst: tijdsfactor 128
Uitkomst: emotional labour 134
Uitkomst: sociale waardigheid 140
13 Conclusie 145
14 Harald Hovenkamp 155
Bibliografie 160
Fotoverantwoording 169
Colofon 170
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan