Lees verder
Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Spreker. Directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van de Corporate Tribe (Managementboek van het Jaar 2016), Building Tribes, Patronen en Da's gek.
Meer over de auteursDe Corporate Tribe
Organisatielessen uit de antropologie
Gebonden Nederlands 2015 1e druk 9789462760363Samenvatting
Winnaar van Managementboek van het Jaar 2016
De prijs van het Managementboek van het Jaar werd op donderdag 21 april 2016 op feestelijke wijze uitgereikt namens Managementboek tijdens het jaarlijkse Managementboekengala op de ‘SSRotterdam’.
Meer informatie over de verkiezing
Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen.
De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.
In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.
Danielle Braun en Jitske Kramer zijn corporate antropoloog. Zij beschouwen organisaties als tribes, structuren als verwantschapssystemen, leiders als chiefs, visie documenten als totempalen. De auteurs gaan op zoek naar de onderstroom van organisaties, de bezieling, de mogelijkheden voor natuurlijke transitie en de soms bizarre rituelen die maken dat samenwerken, leiden en veranderen lastig, maar zeker niet onmogelijk is. Wie dit boek leest, wordt een beetje antropoloog en kijkt nooit meer hetzelfde naar organisaties.
'De Corporate Tribe' is een boek voor leiders, consultants, trainers, coaches, veranderaars die de geëigende modellen en scans voor cultuurverandering voorbij zijn. Die willen werken met de onderstroom van organisaties. Die voeding zoeken voor leiderschap en verandering in een nieuwe tijd. Die anders willen organiseren.
De antropologische verhalen in dit boek geven inzicht en praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en leiden van organisaties. We kijken de kunst af bij verre vreemde volken. Omdat we al lang weten hoe we moeten organiseren. We zijn het soms alleen even vergeten.
"Niets heeft mij als schrijver en journalist meer geholpen dan mijn studie antropologie. Ik kan geen gebied bedenken dat niet baat zou hebben bij inzichten uit de antropologie. Dat Braun & Kramer die inzichten toegankelijk maken voor organisaties en hun leiders is hoognodig." - Joris Luyendijk
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (10)
Over Danielle Braun
Over Jitske Kramer
Inhoudsopgave
Inleiding - Op reis in de corporate tribe
Deel 1: Cultuur schept orde in de chaos
1. Waar zit dat dan, organisatiecultuur?
2. Door het oog van de antropoloog
Deel 2: In de relaties gebeurt het
3. Relaties binnen de eigen groep
4. Relatie met leiders en macht
5. Relaties met buitenstaanders: klanten, concurrenten
6. Relaties met tijd, ruimte en de kosmos
7. Relaties in beweging
Deel 3: Cultuurtransities – bouwen en verplaatsen van totempalen
8. Cultuurcreatie
9. Culturele continuïteit
10. Culturele heroriëntatie
11. Culturele healing
12. Culturele transformatie
14. Ik ga op veranderreis en neem mee
Inspiratiebronnen en verantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan