Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders

Lessen voor het bouwen en beschermen van je persoonlijke reputatie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789024466177
Verkooppositie 2943Hoogste positie: 325
Direct te downloaden

Samenvatting

• Een maatwerkboek voor de commissaris en toezichthouder
• Met 8 basislessen voor het bouwen en beschermen van je reputatie
• Hulp bij het opereren in een omgeving die steeds meer persoonlijke druk geeft

Iedere commissaris of toezichthouder heeft te maken met de eigen reputatie en die van de raad van commissarissen en de organisatie waarop hij toezicht houdt. Het belang van reputatiemanagement is dan ook groot, voor de organisatie, voor de raad waar je in zit en voor jezelf. Het huidige socialmediatijdperk heeft ervoor gezorgd dat de wereld steeds transparanter wordt en er steeds minder verborgen blijft. Je reputatie is daarmee kwetsbaarder dan ooit. Er is maar één gerichte negatieve tweet nodig om deze te beschadigen of kwijt te raken.

In 'Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders' leer je de 8 basislessen waarmee je je reputatie opbouwt en beschermt, zoals consistent en transparant handelen, het juiste doen als niemand kijkt en opstaan als het spannend wordt.

De auteur baseert de lessen in dit boek op ruim 30 jaar advieservaring op het gebied van reputatiemanagement en crisisadvisering van organisaties, bestuurders en commissarissen.
Een essentieel boek voor bestaande en aankomende commissarissen en toezichthouders.

Specificaties

ISBN13:9789024466177
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:128
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:28-10-2024
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders - ‘Een leidraadboek’
Louis Thorig | 25 november 2024
Reputatie staat op de publieke agenda. Organisatiereputatie kan aanzienlijke invloed hebben op de langetermijnwaardeontwikkeling van een organisatie. Ook iedere commissaris of toezichthouder heeft te maken met reputatie. ‘Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders’ komt daarom op een goed moment.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders
Frank Peters 4 november 2024 ‘Je bent wat er over je gezegd wordt als je niet in de kamer bent’…. dat is je reputatie. En die reputatie wordt steeds belangrijker. En dat geldt zowel voor jezelf als privépersoon, je rol als toezichthouder en de organisatie waarop je toezicht houdt.

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Vanuit zijn bureau VIRTUS Communications geeft Frank strategisch advies aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, non-profit en de overheid. Daarnaast adviseert hij individuele bestuurders en family offices. Frank is onder meer lid van de raad van advies van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van SIRE (Stichting Ideële Reclame) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (Logeion). Frank doceert op zijn vakgebied aan een aantal universiteiten en business schools in binnen- en buitenland. Eerder verschenen van hem de boeken Reputatie onder druk, What are they saying about you?, Mediatraining voor iedereen, Crisiscommunicatie voor iedereen, Reputatiemanagement voor iedereen, Spanning rond de boardroom samen met Eric Heres, Het Juiste Doen als Niemand Kijkt en Van Winst naar Waarde.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Inleiding: Iedere toezichthouder heeft te maken met reputatie 9

1. Handel voortdurend in lijn met je identiteit 15
1.1  Inleiding 15
1.2 De pijlers van de reputatie 16
1.3 De interacties van de reputaties 17
1.4 De waarde van de reputatie 20

2. Neem de omgeving als uitgangspunt voor je gedrag 23
2.1 Inleiding 23
2.2 Geen vrije keuze 24
2.3 Voldoen aan wetgeving niet voldoende 27
2.4 Vertrouwen als basis voor verbinding 28
2.5 De omgeving voert de druk extreem op 29

3. Maak de uitgangspunten van je handelen zichtbaar 33
3.1 Inleiding 33
3.2 Gedrag is leidend 34
3.3 Trouw aan wie je bent 35
3.4 Maak duidelijk waar je voor staat 36
3.5 Consistentie is randvoorwaardelijk 38
3.6 Zoek uit of je bij de organisatie past 38

4. Zorg dat je voldoet aan de verwachtingen van je stakeholders 41
4.1 Inleiding 41
4.2 De buitenwereld naar binnen halen 43
4.3 Maak zelf een stakeholderanalyse 44
4.4 Respecteer de ander 46
4.5 Richten op verbinding 47

5. Doe het juiste als niemand kijkt 51
5.1 Inleiding 51
5.2 Morele keuzes maken 52
5.3 Zorgvuldige oriëntatie 52
5.4 Voer het gesprek over ethische dilemma’s 54
5.5 De omgeving respecteren 55
5.6 Integer handelen betekent eerlijk zijn 56
5.7 Zorgvuldig beredeneerde besluiten 58

6. Anticipeer op de risico’s 61
6.1 Inleiding 61
6.2 Interne risicoanalyse 63
6.3 Grote variatie aan risico’s 65
6.4 Raadpleeg externe experts 67
6.5 Aan de slag met de kernrisico’s 68
6.6 Randvoorwaarden voor succes 70
6.7 Zorg voor duidelijkheid 71

7. Sta op als het spannend wordt 75
7.1 Inleiding 75
7.2 Niet wegkijken 76
7.3  Slecht nieuws zelf brengen 77
7.4 De crisisrol van de commissaris 78
7.5 Directe betrokkenheid 80
7.6 Toon leiderschap 81
7.7  Verantwoordelijkheid nemen 83
7.8 Balans tussen snel en zorgvuldig 84

8. Blijf samen het gesprek voeren 87
8.1 Inleiding 87
8.2 Goede relatie cruciaal 88
8.3 Voortdurende dialoog 89
8.4 Informatievoorziening is de basis 91
8.5 Samenwerking in goede en slechte tijden 93
8.6 Samenspel getest 93
8.7 De cruciale rol van tegenspraak 95
8.8 Omgaan met conflicten 97
8.9 Effectieve samenwerking 101

Twintig lessen voor het bouwen en beschermen van je reputatie als commissaris 103

Epiloog 109
Geraadpleegde en inspirerende literatuur 111
Dankwoord 115
Over de auteur 117

Bijlage: Aansprakelijkheidsrisico’s bij onbehoorlijke taakvervulling van de RvC 119

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders