Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
12 oktober 2016 | Nicole Verhoeven

Als HR professional en /of leidinggevende bestaat een groot gedeelte van je werkzaamheden uit communiceren; gesprekken voeren. De 2e druk van het grote gesprekkenboek is dan ook een aanrader, of je nu een junior of een senior bent.

Ben je een student of beginnende professional dan helpt en ondersteunt dit boek zeker. De theoretische kaders; tips en tools, voorbeeldvragen maar zeker ook de aanvulling van de auteurs geven goede handvatten om een gesprek effectief te kunnen laten verlopen. De aanvullingen in de 2e druk zijn de toevoegingen van het delen van ervaringen van de auteurs en de uitbreiding op het onderdeel ‘voorbereiden van een gesprek’. Daar zit naar mijn idee de toegevoegde waarde dan ook voor de senior professional. Want het blijft belangrijk, hoe ervaren je ook bent, om je goed voor te bereiden op het gesprek dat je gaat voeren. Heb je het doel van het gesprek helder, kun je een inschatting maken van hoe het gesprek gaat verlopen, hoe ziet de opbouw van het gesprek eruit, zijn zaken die van wezenlijk belang zijn om goed het gesprek aan te kunnen gaan.

Het boek start met een hoofdstuk over communicatie in het algemeen. Het stellen van open vragen, luisteren, samenvatten, doorvragen maar ook uitleg over de interactiecyclus. Denk in je voorbereiding van het gesprek na over hoeveel ruimte je wilt geven of nemen. De uitleg van het sociaal constructivisme en hoe je Babylonische spraakverwarringen kunt voorkomen vond ik herkenbaar, maar ook weer inzichtgevend. Ik herken uit de dagelijkse praktijk dat een gebeurtenis of situatie door verschillende mensen verschillend wordt geïnterpreteerd. Als je niet start met gedeelde betekenis geven aan deze situatie dan ontstaan irritaties, waardoor een gesprek niet goed loopt. Soms hebben we de neiging om meteen naar de inhoud van het gesprek te gaan en de stap ‘betekenis geven’ over te slaan.

De opbouw van het boek bestaat uit een uitwerking van 19 gesprekken die zijn gegroepeerd in 4 delen:
Deel 1; aannemen van medewerkers
Deel 2; sturen van prestaties en gedrag
Deel 3; ontwikkelen van medewerkers
Deel 4; uitstroom van medewerkers, advisering en mediation

Ieder gesprek is uitgewerkt vanuit dezelfde opzet:
- Praktijkvoorbeeld
- Voorbereiding
- Voeren van het gesprek
- Uit de praktijk
Bij het onderdeel uit de praktijk worden steeds 5 dezelfde vragen aan de auteurs gesteld, de veelgestelde vragen beantwoord en do’s en don’ts komen aan bod.

Voor mij was het boek gedeeltelijk een herkenning, vele ‘Oja’ momentjes, maar zeker goed om weer eens bij stil te staan. Ook heb ik zeker ook weer nieuwe inzichten gekregen, zoals het jobcrafting gesprek. Ik houd van mooie uitspraken en metaforen en heb er enkele opgedaan in dit boek, waarvan ik er tot slot graag één deel:
Dimmers Denken In Mogelijkheden en dat resulteert in beweging
Dippers Denken In Problemen en dat leidt tot stilstand


Jacco van den Berg, Mecheline Klijs
Het GROTE gesprekkenboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden