

Drs. Marleen Boer studeerde communicatie- en informatiewetenschappen in Groningen en is sindsdien werkzaam geweest bij een landelijk mediabedrijf en de Rijksoverheid als communicatieadviseur en interne trainer.
Meer over Marleen BoerHandboek voor de interne communicatiespecialist
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789001205065Samenvatting
'Handboek voor de interne communicatiespecialist' biedt een actuele kijk op de rol van de interne communicatiespecialist in een organisatie. Hoe verhoudt de expertise van de communicatiespecialist zich tot die van externe doelgroepen die via Twitter en andere sociale media steeds meer invloed (willen) uitoefenen op het aloude proces van boodschap, zender en ontvanger? Dit boek is een introductie in het vakgebied van de interne communicatie, waarin steeds meer gebruik gemaakt wordt van digitale en sociale communicatiemiddelen.
Het boek behandelt onder andere de volgende onderwerpen:
-verdieping in de functie van een interne communicatiespecialist
-kennismaking met de functie en noodzaak van interne communicatie in een organisatie
-vergelijking met andere disciplines in een organisatie en de samenwerking met interne communicatie
-interne communicatie bij veranderingsprocessen
-uitleg over de praktische toepasbaarheid van diverse interne communicatiemiddelen
Deze uitgave geeft studenten middelen in handen om de functie van interne communicatiespecialist goed uit te kunnen oefenen. Daarbij wordt inzicht gegeven in de werking van bepaalde mechanismen in organisaties en hoe deze in het voordeel kunnen werken van een effectieve interne communicatie. Het boek is gelardeerd met vele praktisch toepasbare en inspirerende voorbeelden.
Op de bijbehorende website vindt u o.a. toetsvragen, cases, stappenplan, voorbeelden van middelen, stellingen en discussievragen en tips voor docenten.
Trefwoorden
interne communicatie communicatie communicatiespecialist communicatiemiddelen verandermanagement organisatiecultuur communicatiebeleid communicatiestrategie organisatie communicatiemodel personeelscommunicatie organisatieverandering bedrijfscultuur communicatieonderzoek interactieve communicatie gedragsverandering communicatieplan strategische communicatie communicatiefunctie communicatievaardigheden communicatiedoelstellingen social media kennisoverdracht organisatiebeleid persoonlijke ontwikkeling
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Basiselementen van interne communicatie
3. Functie van interne communicatie
4. Beleidsmatige communicatie
5. Cultuur
6. Communicatie bij veranderingen
7. De gereedschapskist
Antwoorden vragen
Literatuuropgave
Illustratieverantwoording
Over de auteur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan