Werken in organisaties
Gebonden Nederlands 2017 9789001834265Samenvatting
Organisaties worden steeds ‘platter’. Dat vraagt van de individuele medewerker een hogere mate van zelfredzaamheid en een groter zelf oplossend vermogen van teams. Hiervoor zijn andere communicatietechnieken en inzicht in de dynamiek tussen mensen nodig. Werken in organisaties is een onmisbare gids voor iedereen die voor het eerst in een organisatie aan de slag gaat. Het biedt een overzicht van de krachten die in organisaties spelen en helpt studenten zich in een organisatie effectief te handhaven.
Waarom kiezen voor Werken in organisaties?
-Compleet handboek dat alle aspecten van samenwerken in een organisatie bespreekt;
-helpt studenten de werkomgeving te duiden;
-bevat naast theorie en modellen 15 illustratieve portretten uit verschillende vakgebieden en praktische tips.
Werken in organisaties behandelt in vijf delen de belangrijkste vragen rondom het beginnen met werken in een organisatie. Als eerste gaat het boek in op zelfkennis: Hoe krijg je zicht op je talenten en passie? Hoe leer je een vak? Vervolgens bespreekt het boek hoe organisaties ‘werken’ en hoe je kunt inschatten of een organisatie bij je past. Verder leren studenten hoe ze een goede (loopbaan)keuze kunnen maken en hoe ze zich staande kunnen houden binnen organisaties, onder meer door te netwerken. Tot slot kijkt het boek naar vraagstukken op de lange termijn, zoals het in stand houden van de mentale en fysieke gezondheid en persoonlijk leiderschap. Modellen, verhalen, tips en reflectieoefeningen vullen de theorie aan. Werken in organisaties is geschikt voor de propedeuse- en de hoofdfase van alle opleidingen.
Op de ondersteunende website vinden studenten toetsen met feedback, studieadvies, een begrippentrainer en -test, uitwerkingen en antwoorden, figuren en handige links. Voor docenten staan er uitwerkingen van de vragen, collegesheets en Toets-op-Maat. Ook hebben zij toegang tot de content van het studentendeel.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Ontdekken en inzetten van je talenten
2. Leergericht werken
3. Oriënteren op organisaties
4. Keuzes maken
Deel II: De werkvloer
5. Aan de slag in een organisatie
6. Relaties aangaan
7. De organisatie van binnenuit leren kennen
Deel III: Dynamiek binnen organisaties: een verdieping
8. Organisaties in een veranderende wereld
9. Organisatiecultuur
10. Teams: ontwikkeling, rollen en waarden
Deel IV: Werkstress, duurzame inzetbaarheid en beïnvloedingstechnieken
11. Werkstress hanteren
12. Vitaal werken
13. Positief beïnvloeden van je werk
Over de auteur
Literatuur
Register
Illustratieverantwoording
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan