

Peter Hawkins is oprichter en voormalig directeur van Bath Consultancy Group en hoogleraar leiderschap aan Henley Business School, Groot-Brittannië.
Meer over Peter HawkinsEen coachingscultuur ontwikkelen in organisaties
Voor coaches en leidinggevenden
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789024402274Samenvatting
Nu coaching een vaste plek heeft verworven in organisaties, blijft er nog een belangrijke vraag onbeantwoord: hoe kunnen de voordelen van individuele en teamcoaching ten goede komen aan de hele organisatie?
Dit boek laat zien wat organisaties doen en kunnen doen om een effectieve coachingsstrategie te ontwikkelen die bruikbare en meetbare voordelen voor de hele organisatie oplevert. Dat is zeker niet alleen maar een kwestie van 'veel aan coaching doen'. U ontwikkelt alleen een coachingscultuur als de hoogste niveaus van een organisatie zich daarvoor inzetten en inzicht hebben in wat coaching doet.
Het ontwikkelen van een coachingscultuur helpt bij:
- het inbedden van coaching in de strategie van de organisatie
- het creëren van de juiste mix van coaching door lijnmanagers, interne en externe coaches
- het combineren van individuele en teamcoaching en het laten aansluiten van beide bij de (verander)agenda van de organisatie
- het oogsten van leren binnen de organisatie uit de coachingsgesprekken
'Een coachingscultuur ontwikkelen in organisaties' bevat waardevolle lessen voor managers, coaches, organisatieadviseurs en HR-professionals. Het laat zien hoe coaching kan worden gekoppeld aan organisatieontwikkeling en het creëren van werkelijke waarde.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Casestudy's van coachingsstrategieën
Inleiding: Coaching op een kruispunt: de uitdaging voor CEO's, HR-directeuren, directeuren Coaching, interne en externe coaches, managers, coach-opleiders en onderzoekers
-Coaching op een kruispunt
-De uitdaging voor de CEO
-De uitdaging voor de HR-directeur en de manager Leiderschap en ontwikkeling
-Directeuren Coaching en coachingsambassadeurs
-Interne coaches
-Externe coaches
-De manager als coach
-Coach-opleiders, onderzoekers en schrijvers
-Organisatieontwikkeling en coaching
-Hoe dit boek te gebruiken
-Conclusie
1. Schets van de context: de groei van coaching en de huidige uitdagingen
-Waarom is coaching gegroeid?
-De verandering op het gebied van organisatieleren
-De huidige uitdagingen
-Conclusies
Deel 1: Pijlers
2. Wat is een coachingscultuur? De belangrijkste elementen
-Wat is een coachingscultuur?
-Stadia bij het ontwikkelen van een coachingscultuur
-De ontwikkeling van de drie pijlers
1 Coachingsstrategie
2 Afstemming van de coachingscultuur op de verandering van de organisatie- cultuur
3 Coachingsinfrastructuur
-De zeven stappen
-Verdieping van de basis
-Samenstelling van het schema
3. Een coachingsstrategie ontwikkelen en deze afstemmen op veranderingen in de organisatiecultuur
A: Zorgen voor een duidelijke businessstrategie waarop de coachingsstrategie kan worden gebaseerd
B: De benodigde cultuurverandering bewerkstelligen
- Workshop voor coachingsstrategieën
1 Vaststellen van externe perspectieven en behoeften
2 Vaststellen van de interne perspectieven en behoeften
3 In kaart brengen van wat er al gebeurt - en dat kan meer zijn dan je denkt!
4 Vaststellen wat individuele coaching en teamcoaching het beste kunnen
bijdragen
5 Afstemmen van coaching op andere (ontwikkelings)inspanningen van de organisatie, teams en individuen
6 Advisering en pilots
7 Formuleren van de coachingsstrategie
8 Implementeren en voortdurend bespreken en evalueren
Conclusi
Deel 2: Zeven stappen
4. Stap 1: De ontwikkeling van een effectieve pool van externe coaches
De ontwikkelingsstadia van externe coaching
1 Diagnose stellen en behoefte definiëren
2 Coachingsbeleid en -richtlijnen creëren
3 Eisen voor coaches definiëren
4 Selectiecriteria vaststellen
5 Selectie
6 Inwerken van de geselecteerde coaches
7 Koppelen van coaches en coachees en afstemmen van coaching op de behoeften van de organisatie
8 Voortdurende persoonlijke en professionele ontwikkeling van de coaches inclusief supervisie
9 Leermomenten voor de organisatie uit coaching destilleren
-Conclusie
5. Stap 2: De ontwikkeling van interne coaching en mentoring
-De voordelen van interne en externe coaches met elkaar vergeleken
-Interne coaches en interne mentoren
-Stadia in de vorming, opbouw en instandhouding van een interne coachingsgemeenschap
1 Strategische planning
2 Leren van anderen
3 Werving
4 Training
5 Vaststellen van de doelgroepen voor coaching
6 Koppeling van cliënt en coach
7 Supervisie en voortdurende persoonlijke en professionele ontwikkeling voor coaches
8 Jaarlijkse evaluaties van de coachingsactiviteiten met alle leden van de coachingsgemeenschap
9 Leermomenten destilleren uit coaching
10 Evaluatie en verdere ontwikkeling
-Coaching over organisatiegrenzen heen
-Conclusie
6. Stap 3: De leiders geven actieve steun aan de coachingsactiviteiten en stemmen deze af op de veranderingen in de organisatiecultuur
-Op weg naar een andere leiderschapscultuur: van 'command and control' naar 'coachend leiderschap'
-Coaching inbouwen in de inhoud en de stijl van alle trainingsprogramma's
-Syndicaatleren, actieleren en 'reflecterende teams'
-De coachingspracticumgroep
-Conclusie
7. Stap 4: De overstap van puur individuele, formele sessies naar teamcoaching en organisatieleren
-Coaching in de wandelgangen
-Teamcoaching
-De coachende stijl bij teambijeenkomsten
-De coachende stijl bij medewerkersevenementen
-Organisatieleren oogsten
-Conclusie
8. Stap 5: Coaching wordt ingebed in de HR- en prestatiemanagementprocessen van de organisatie
-Selectie van degenen die kunnen coachen en coachbaar zijn
-Het managen van onderpresteerders
-Coaching als onderdeel van de balanced scorecard
-Het ontwikkelingsgesprek
-Koppeling aan beloning
-Conclusie
9. Stap 6: Coaching wordt de belangrijkste managementstijl in de hele
organisatie
-De manager als coach
-Belangrijke coachingsvaardigheden die elke manager moet bezitten
-Managers die een coachende stijl hanteren bij het leiden van hun team
-Best practices voor het organiseren van programma's voor het trainen van -coachingsvaardigheden
-De ontwikkeling van coachende managers ondersteunen
-Conclusie
10. Stap 7: Coaching wordt in de organisatie dé manier van zakendoen met alle stakeholders
-Coaching van klanten
-Gebruik van coachingsvaardigheden bij afnemers van diensten
-Coaching van patiënten
-Coaching van investeerders
-Een coachende stijl bij partnerorganisaties en leveranciers
-Een coachende benadering bij regulerende instanties
-Coaching in en met de gemeenschappen waarin de organisatie opereert
-Conclusie
Deel 3: Integratie en diepgang
11. Zorg dat alle elementen samenwerken en afgestemd zijn op de 'relationele waardeketen'
-Verschillende wegen om de zeven stappen te zetten
-De zes belangrijkste valkuilen
1 De sponsorgroep die wordt opgebouwd is niet groot genoeg
2 Coaching blijft een HR-initiatief
3 Onvermogen om sleutelfiguren voor de organisatie te behouden
4 De opvatting dat veel coachingsactiviteiten ontplooien voldoende is om een coachingscultuur te ontwikkelen
5 Er is geen kwaliteitsborging en de coachingsdienst wordt niet gemanaged
6 Geen evaluatie
-Koppeling van de coachingscultuur aan andere aspecten van cultuurverandering
-De 'relationele waardeketen' en de rol van coaching
-Conclusie
12. Verdieping en kwaliteitsverbetering van coachingsactiviteiten: supervisie en voortdurende persoonlijke en professionele ontwikkeling
-Voortdurende persoonlijke en professionele ontwikkeling
-Supervisie voor kwaliteitsborging
-Regelmatige evaluatie van de coachingsdienst en haar bijdrage aan de ontwikkeling van de organisatie
-De ontwikkeling van een lerend vakgebied
-Conclusie
13. Evaluatie, onderzoek en rendement van investeringen van het ontwikkelen van een coachingscultuur
-Evaluatie bij elke stap van het coachingscultuurtraject
1 De organisatie zet coaches in voor een aantal leidinggevenden
2 De organisatie ontwikkelt haar eigen coachings- en mentoringcapaciteiten
3 De organisatie en haar leiders bieden actief ondersteuning aan de coachingsinspanningen
4 Ontwikkeling van teamcoaching en anders omgaan met medewerkers
5 Coaching wordt ingebed in de HR- en prestatiemanagementprocessen van de organisatie
6 Coaching wordt de belangrijkste managementstijl in de hele organisatie
7 Coaching wordt 'de manier waarop wij werken' met al onze stakeholders en is gekoppeld aan onze missie voor waardecreatie
-Coaching en de discussie over 'rendement van investeringen'
-Onderzoek naar coaching
-Conclusie
14. Conclusie: uitdagingen voor de toekomst
-Coaching op een kruispunt
-Scenario 1: Stagnatie en neergang
-Scenario 2: Een voorrecht voor de elite
-Scenario 3: Coaching betreedt een nieuwe ontwikkelingsfase
-Hoe gaat het nu verder met coachingsstrategieën en het ontwikkelen van coachingsculturen?
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan