Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Strategisch merkenmanagement (5e editie met MyLab NL toegangscode)

Toekomstbestendig merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren in een duurzaam verbonden wereld

Paperback Nederlands 2022 9789043037013
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2386Hoogste positie: 106
Nog niet verschenen, verwacht op 06‑04‑2022
62,95

Samenvatting

'Strategisch merkenmanagement' gaat over merken, waarom merken voor mensen, organisaties en de maatschappij belangrijk zijn, wat ze betekenen voor consumenten en professionals en wat organisaties moeten doen om ze op de goede manier te beheren, zowel op economisch als sociaal en ecologisch vlak. Het boek bestrijkt het complete vakgebied en maakt door de vele cases en voorbeelden de alledaagse praktijk van (digital, social & sustainable) branding inzichtelijk.

Met tientallen modellen, praktische handvatten en duidelijke stappenplannen is Strategisch merkenmanagement (SMM5) het standaardwerk voor leidinggevenden, merkontwikkelaars, brand managers en marketeers. Ook onderzoeksbureau Gartner ziet merkstrategie als de ‘most vital strategic capability’ om klanten en andere belanghebbenden duurzaam aan een merkorganisatie te binden. Niet voor niets, een sterk en duurzaam merk vormt een van de meest waardevolle assets die een bedrijf kan hebben om vertrouwen en betrokken merkrelaties te bouwen.

Nu we in een tijdperk leven waarin merken en mensen verbonden zijn met alles en iedereen, is branding in de digitale, mentale en fysieke wereld relevanter dan ooit voor organisaties. Want de digitale wereld kan niet bestaan zonder een levensvatbare fysieke wereld. En zonder merken in de hoofden en ‘harten’ van mensen geen betekenisvolle merkwaarde(n). Merken kunnen hierin een sociale en duurzame rol spelen. Het creëren van toekomstbestendige merkmeerwaarde zou dan ook een prioriteit moeten zijn voor iedereen die zich bezig houdt met het bouwen, meten en beheren van merken in een duurzaam verbonden wereld. Dat is dan ook de missie van dit boek.

In de vijfde editie van Strategisch merkenmanagement komen niet alleen de financiële aspecten aan bod, maar wordt er ook dieper ingegaan op sociale een duurzame merkmeerwaarde creëren. De Europese Commissie heeft in haar ‘European Green Deal’ nieuwe richtlijnen aangenomen op het gebied van biodiversiteit en duurzaamheid en wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Dit gaat gevolgen hebben voor veel merkorganisaties, hun bedrijfsvoering en hun merkportfolio. Daarom willen de medeauteurs Schoppen en Heijenga in deze nieuwe editie inzicht geven hoe op een sociale en duurzame wijze merkmeerwaarde en vertrouwen te creëren. Dat begint bij een solide en menselijke basis; het bouwen en beheren van toekomstbestendige, betrouwbare en financieel sterke merken.

Ook relatie- en stakeholdermanagement komt in een volledig nieuw deel aan bod. De (psycho-)sociale lagen van vertrouwen om (merk)vertrouwen op te bouwen worden besproken en er worden koppelingen gelegd tussen psychologische, neurowetenschappelijke, leiderschaps- en merkorganisatorische aspecten. Hoe kun je interne en externe stakeholders beter betrekken bij het merk en de merkorganisatie om zo gezamenlijk toekomstbestendige merk- en maatschappelijke waarde te creëren (shared value creation). Een merk bouwen doe je tenslotte voor en door mensen. Ofwel, zonder mens geen merk. En geen merk zonder markt en maatschappij.

Ook nieuw in deze editie: we introduceren we het merkmeerwaardekompas, ontwikkeld door de auteurs Heijenga en Schoppen. Dit is een nieuw raamwerk voor het ontwikkelen van strategieën en ecosystemen voor duurzame merkmeerwaardecreatie, aangepast op het toekomstbestendig bouwen en beheren van financiële én maatschappelijke merkmeerwaarde in een duurzaam verbonden wereld. Het merkmeerwaardekompas biedt een effectief communiceerbaar, strategisch houvast voor bestuurders, managers, designers of andere ontwikkelaars. Het boek behandelt de inhoud aan de hand van dit raamwerk, waardoor het boek niet alleen een theoretisch onderbouwd naslagwerk is, maar ook toepasbaar is als strategisch handboek voor iedereen die met merken werkt. 'Strategisch merkenmanagement' is daarnaast geschreven voor studenten in het hoger economisch onderwijs en voor de beroepspraktijk in design en management van merken, marketing en marketingcommunicatie.
Strategisch merkenmanagement blijft, ook met de vernieuwingen, hét meest uitgebreide naslagwerk op het gebied van hedendaags en toekomstgericht merkmanagement en duurzaam merkleiderschap.

Het vuistdikke boek is een hybride uitgave - een innovatieve combinatie van fysiek en digitaal. De verdiepingen in dit boek zijn grotendeels digitaal (ivm actualiteit) en nu eenvoudig en snel door te lezen in MyLab Nederlandstalig via de Pearson-app. Door het scannen van een QR-code opent het artikel meteen in de Pearson app. Ook videomateriaal is nu te bekijken via QR-codes.
Het boek bestaat uit vijf delen die bijna als afzonderlijke boeken zijn te lezen, maar toch vervlochten zijn door de holistische visie van de auteurs op duurzaam merkbouw en beheer:
Deel 1 - Brand Value Creation
Deel 2 - Brand Equity Management
Deel 3 - Brand Design Management
Deel 4 - Brand Relation Management
Deel 5 - Brand Reputation Management

Op de website www.strategischmerkenmanagement.nl is bijbehorend (studie)materiaal beschikbaar, waaronder (digitale) posters van het merkmeerwaardekompas als infographic met uitleg.

Specificaties

ISBN13:9789043037013
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Druk:5
Verschijningsdatum:6-4-2022

Expertrecensies (4)

Zonder mens geen merk
Bert Peene | 7 september 2015
Jean-Noël Kapferer is ongetwijfeld ’s wereld bekendste merkprofessor. Zijn Strategic Brand Management waarvan de eerste editie in 1994 verscheen, geldt nog steeds als internationaal standaardwerk en is dus een must read voor iedere professional die merkmanagement als zijn specialisme beschouwt.
Lees verder
Strategisch merkenmanagement
Martin van der Sluis | 24 mei 2013
De belangrijkste conclusie trekt Keller al in de proloog van 'Strategisch merkenmanagement': branding is geen raketwetenschap. Dus zelfs als je alle richtlijnen uit dit veelomvattende boek volgt, is succes niet per definitie verzekerd. Immers: naast wetenschappelijke principes bestaat er ook nog zoiets als creativiteit. Branding als wetenschap en als kunst dus.
Lees verder
Strategisch merkenmanagement
Berd Warmelts RM | 26 januari 2011
De internationaal gevestigde merkbijbel die nu in het Nederlands beschikbaar is. Zo noemen de bewerkers de derde editie van 'Strategisch merkenmanagement' van Kevin Lane Keller. Aan de hand van het Customer-Based Brand Equity-model (CBBE) komen alle belangrijke kwesties bij het plannen, implementeren en evalueren van merkstrategieën aan bod. Het is een uitgebreid en goed leesbaar naslagwerk voor managers, professionals en studenten die meer willen weten over merkenmanagement. Met als meerwaarde dat er naast de B2C-markt aandacht is voor B2B-praktijkcases.
Lees verder
Nederlandse Keller prikkelt de zintuigen
Bert Peene | 12 november 2010
Kevin Lane Keller is de grondlegger van de customer based approach. Zijn magnum opus, Strategic Brand Management, is bewerkt voor de Nederlandse markt. Het boek, met de titel Strategisch merkenmanagement, heeft de ambitie het gedachtegoed van Keller toegankelijk te maken voor het hoger onderwijs.
Lees verder
Alle expertrecensies (4)

Verschijningsdata

De verschijningsfrequentie en verschijningsdata zijn nog niet bekend

Interviews en artikelen (1)

interview
Bijbel merkenmanagement voor het Nederlands bewerkt
Bert Peene 11 mei 2010 Strategic Brand Management van Kevin Lane Keller mag dan in Europa niet tot de ‘must reads’ gerekend worden, in Amerika geldt het boek al jaren als ‘de bijbel van het merkmanagement’. Het verscheen voor het eerst in 1998, werd vijf jaar later ingrijpend herzien en in 2008 opnieuw aan de veranderde economische omstandigheden aangepast. Die derde editie, onder de titel Strategisch merkenmanagement, is nu door Ruud Heijenga en Erik Schoppen voor de Nederlandse markt bewerkt. M&L sprak met Heijenga over Kevin Lane Keller, de Keller-methode en de Nederlandse bewerking van zijn boek.

Over Kevin Lane Keller

Kevin Lane Keller is hoogleraar Marketing aan de Tuck School of Business van het Dartmouth College. Hij heeft gestudeerd aan de universiteiten van Cornell, Carnegie-Mellon en Duke. Aan het Dartmouth college geeft hij les over marketingmanagement en strategisch merkenmanagement en geeft hij lezingen over dat onderwerp. Professor Keller is expert op het gebied van marketingstrategie en planning. Hij is vooral geïnteresseerd in theorieën en concepten die betrekking hebben op consumentengedrag en hoe marketingstrategieën kunnen worden verbeterd aan de hand van deze kennis. Momenteel verricht hij diverse onderzoeken naar strategieën om merkmeerwaarde op te bouwen, te meten en te beheren. Naast 'Strategisch merkenmanagement' is hij, vanaf de twaalfde editie, samen met Philip Kotler ook coauteur van de bestseller 'Marketingmanagement'.

Andere boeken door Kevin Lane Keller

Over Erik Schoppen

Drs. H.S. (Erik) Schoppen (1968) is merkexpert, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, ontwerper en auteur. Hij doet onderzoek naar duurzame merkpositionering en (merk)vertrouwen en publiceert hierover. Zo is hij medeauteur van het standaardwerk Strategisch merkenmanagement en de bedenker van de Build Bridge Bond-methodiek voor duurzaam merkleiderschap. Hij doceert neuroscience, gedragspsychologie en brand & designmanagement aan de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en diverse andere instituten. Hij behaalde in 1997 zijn masters in Advanced Studies in New Media aan de Hanzehogeschool Groningen met het 'privacy awareness project' GarbagePark waarmee hij, naast mensen bewust maken over online privacy, ook gedragsonderzoek op het world wide web kon doen. Hij bleek hiermee ver op de zaken vooruit te lopen, want anno nu actueler dan ooit. In 2003 is hij medeoprichter van merkadviesbureau Miazo. Hij gelooft in de kracht van duurzaam (merk)denken, ontwikkelde in 2010 de visie 'Happy Energy = Happy Planet = Happy Future' en ontwierp het eerste universele symbool voor duurzame en positieve energie - om hiermee een snellere bewustwording te bewerkstelligen. Is in 2011 medeoprichter van Happy Energy, een beweging die streeft naar een positieve duurzame samenleving. Op dit moment doet hij promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen naar duurzaamheidsvertrouwen, merkvertrouwen en duurzame gedragsverandering (behavioral & social neuroscience) en pro-sociaal cosumentengedrag. In 2015 ontving hij uit handen van Jet Bussemaker, minister van OCW, een NWO-beurs voor zijn onderzoek en is hij initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com - Social Neuroscience for a Sustainable Future (hersenonderzoek voor een betere wereld). Naast zijn neurowetenschappelijk onderzoek, docent- en merkadviseurschap is hij een veelgevraagd spreker over toekomstbestendig merkbeleid, de werking van ons brein, positieve psychologie en duurzaam merkvertrouwen, geluk en gedrag. In zijn lezingen geeft hij zijn visie op de connectie tussen duurzaam leven en positief denken, en de steeds belangrijkere rol van pro-sociaal en duurzaam merkleiderschap in de toekomstgerichte circulaire economie. Hij is getrouwd met Nathalie en heeft twee kinderen (Amelie en Dominique).

Andere boeken door Erik Schoppen

Over Ruud Heijenga

Ruud Heijenga (1963) studeerde in 1985 af in Bedrijfskunde- Textieltechniek aan de voormalige Hogere Textielschool in Enschede. Na een start in de reclamewereld als account manager bij het Enschedese bureau Interpublica leerde Ruud als hoofd Reclame en Visual Merchandising het retailvak bij de grootwinkelbedrijven in mode Duthler en Hout-Brox. In 1997 volgde een overstap naar de retail consultancy bij Detavisie van Euretco NV in Breda. Binnen het multidisciplinair samenwerken met ondernemers, organisatiedeskundigen, architecten en marketeers vervulde Ruud als Visual Marketeer de regisserende functie tussen het vaststellen van de strategische koers en de feitelijke realisatie van vernieuwing in retail formules. Het werkterrein heeft zich sindsdien geconcentreerd en uitgebreid naar meerdere branches voor innoverende merken op het gebied van merkidentiteit, merkdesign, organisatie- en merkontwikkeling (onder andere voor de ANWB, Auping, Bruynzeel Keukens, Eneco, Jaguar Clothing, Jumbo supermarkten, Mexx Home, Right to Play, Toyota, Trendhopper en tal van industriële merkorganisaties en duurzaamheid initiatieven. In 2000 zijn de beproefde werkmethodieken in praktijk gebracht als Fusionmarketing bij het branddesignbureau Crossmarks in Den Bosch. In 2007 is hij gestart met Brandfriend als inspirator, trainer en consultant voor tal van (merk)organisaties. Voor designbureaus en consultaties treedt Ruud regelmatig in de rol als de externe/interne merkstrateeg. Hij is samen met Erik Schoppen en prof Kevin Lane Keller auteur van deze vierde editie van het boek Strategisch Merkenmanagement. Sinds 1998 actief in het marketing- en communicatie onderwijs, als gecommitteerde werkzaam geweest voor het Amsterdam Fashion Instituut (Amfi) in Amsterdam en als docent voor de SRM. Sinds 2003 als docent en afstudeerbegeleider verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, thans gastdocent. Gedoceerd op de Executive Master of Marketing van Tias Nimbas in Tilburg. Internationaal werkzaam als Insights practitioner en verbonden met de op C.G Jung gebaseerde Insights Discovery organisatie in Schotland en Lumina Learning in Engeland.

Andere boeken door Ruud Heijenga

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch merkenmanagement (5e editie met MyLab NL toegangscode)