Tali Sharot is werkzaam in New York als universitair docent Neurologie. In 2004 verwierf ze enige faam met haar onderzoek waarin ze liet zien dat de mens van nature optimistisch is – en waarom dat gevaarlijk kan zijn. Met het boek daarover, The Optimism Bias won ze de British Psychological Sociey Award.
Meer over Tali SharotDingen gedaan krijgen
Hoe je met hersenwetenschap mensen kan beïnvloeden
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789045028767Samenvatting
De mens is niet rationeel en laat zich liever leiden door emoties dan door feiten. Mensen zijn slecht in het nemen van besluiten en houden zichzelf de hele dag voor de gek. Maar wat moeten we met die informatie en vooral: hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen wel zoveel mogelijk het goede doen?
Tali Sharot gaat verder waar veel psychologen ophouden en toont hoe je het gedrag van mensen kunt veranderen, hoe je invloed kunt uitoefenen, en wat efficiënte manieren zijn om mensen iets te leren. Op basis van een grondige kennis van neurologie, psychologie en gedragswetenschap laat ze zien hoe je de bijzondere manier waarop ons brein in elkaar zit op een goede manier kunt gebruiken.
Een onmisbaar boek voor ouders, leraren, journalisten, politici, managers en andere mensen die zo efficiënt mogelijk hun invloed willen uitoefenen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dat verbazende, verbijsterende en mysterieuze verschijnsel 'beïnvloeding'
1. Veranderen overtuigingen door bewijs?
(Bestaande overtuigingen)
De kracht van de bevestiging en de zwakte van gegevens
2. Hoe we werden overgehaald om naar de maan te reiken
(Emotie)
De ongelooflijke macht van de emotie
3. Moet je mensen bang maken om ze in actie te laten komen?
(Prikkels)
Bewegen van plezier en bevriezen van angst
4. Macht krijgen door los te laten
(Handelingsvrijheid)
Het plezier van handelen en de angst om de controle kwijt te raken
5. Wat willen mensen echt weten?
(Nieuwsgierigheid)
De waarde van informatie en de last van kennis
6. Wat gebeurt er met de geest in bedreigende situaties?
(Gemoedstoestand)
De invloed van stress en hoe we eroverheen kunnen komen
7. Waarom zijn baby's dol op iPhones?
(Anderen, deel I)
De kracht van sociaal leren en het streven naar uniekheid
8. Is 'unaniem' wel zo geruststellend als het klinkt?
(Anderen, deel II)
Antwoorden zoeken in een onverstandige menigte
9. De toekomst van beïnvloeding
Jouw geest in mijn lichaam?
Woord van dank
Bijlage: Het invloedrijke brein
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan