Ardiënne Verhoeven (1967) is oprichter en eigenaar van Workwonders. Workwonders is gespecialiseerd in recruitment en onboarding. Eerder schreef ze de succesvolle boeken Recruitment en Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor notfor- profitorganisaties in de zorg en bij de overheid.
Meer over Ardiënne VerhoevenOnboarding - Het managen van verwachtingen
Paperback Nederlands 2024 2e druk 9789462158955Samenvatting
Iedereen die aan een nieuwe baan begint, heeft verwachtingen. Van zijn baan, zijn collega’s, de organisatie waar hij gaat werken. Als die verwachtingen niet uitkomen, raakt een nieuwkomer teleurgesteld. Dit is te voorkomen door goede onboarding.
Door geslaagde onboarding staan nieuwkomers sneller in hun kracht, weten ze beter wat er van hen verwacht wordt, bij wie ze terechtkunnen voor vragen en hoe de hazen lopen in een organisatie. Daardoor voelen nieuwe medewerkers zich thuis bij de organisatie en lid van het team. Ze hebben aansluiting bij de cultuur en bouwen een goed netwerk op binnen de organisatie.
Goede onboarding gaat uit van individuele medewerkers en hun persoonlijke verwachtingen en ervaringen. Uitgebreid behandelt dit boek alle aspecten die belangrijk zijn voor een geslaagde onboarding, met volop praktische tips. Op de eerste plaats natuurlijk het managen van verwachtingen, maar ook het leren kennen van de cultuur, het opzetten van coaching en het maken van een strategisch onboardingplan. Deze nieuwe versie belicht ook de onboarding van medewerkers op afstand, de inzet van AI en onboarding van generatie Z.
Ardiënne Verhoeven (1967) is oprichter en eigenaar van Workwonders. Workwonders is gespecialiseerd in recruitment en onboarding. Eerder schreef ze de succesvolle boeken Recruitment en Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor notfor- profitorganisaties in de zorg en bij de overheid. Ze schrijft columns en geeft lezingen en colleges over de instroom van personeel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Een introductie op onboarding 11
1.1 Introductie 12
1.2 Onboarding: Wat is het en waarom is het belangrijk? 13
1.3 Onboarding in cijfers 16
1.4 De doelstellingen voor onboarding 19
1.5 Een businesscase onboarding 25
1.6 Samenvatting 25
Hoofdstuk 2. Management van verwachtingen 29
2.1 De tussentijd van nieuwe medewerkers 33
2.2 Verwachtingen in beweging 35
2.3 Psychologisch contract 40
2.4 Heldere verwachtingen tijdens werving en selectie motiveren nieuwkomers 42
2.5 Afstemmen van verwachtingen 44
2.6 Feedback op verwachtingen 54
2.7 Goede feedback motiveert 54
2.8 Soorten feedback tijdens onboarding 58
2.9 Betere feedback geven en zoeken 61
2.10 Samenvatting 65
Hoofdstuk 3. Doelstellingen voor onboarding 69
3.1 Introductie: doelen van onboarding 70
3.2 Goed van start: werving, selectie en pre-boarding 72
3.3 Landing op je plek 86
3.4 Verdieping in de organisatie 91
3.5 Verbinding met collega’s en het team 101
3.6 Support 113
3.7 Samenvatting 121
Hoofdstuk 4. Het maken van een onboardingplan 125
4.1 Het maken van een onboardingplan 126
4.2 Een onboarding roadmap 136
4.3 Algemeen versus doelgroepgericht 147
4.4 Onboarding van specifieke doelgroepen 150
4.5 AI in onboarding 161
4.6 Onboardingplan in de praktijk 165
4.7 Samenvatting 167
Hoofdstuk 5. Onboarding op afstand 171
5.1 Inleiding: werken op afstand en onboarding 172
5.2 Onboarding op afstand en werving en selectie 173
5.3 Wat maakt onboarding op afstand anders? 173
5.4 Inhoudelijke focus: aanpassen of aanpassingsvermogen? 174
5.5 Leren kennen van de baan en de organisatie 175
5.6 Relaties leggen: socialisatie 176
5.7 Rolverdeling 178
5.8 Stappen in het proces 179
5.9 Valkuilen bij onboarding op afstand 180
5.10 Praktische zaken 182
5.11 Samenvatting 184
Hoofdstuk 6. Evaluatie en offboarding 187
6.1 Algemene en individuele cijfers voor onboarding 188
6.2 Ken- en stuurgetallen voor onboarding 191
6.3 Het individu en de organisatie 196
6.4 Aan de slag met evaluatie 197
6.5 Prioriteiten stellen 203
6.6 Offboarding en boemerang-recruitment 206
6.7 Checklists 214
6.8 Samenvatting 218
Literatuurlijst 220
Register 227
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan