Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Ondernemen The role of Hospitality in a hospital environment
The role of Hospitality in a hospital environment
Harald Hovenkamp

Harald Hovenkamp is meer dan 3 decennia werkzaam in gastvrijheid en Horeca. Al jong het ambacht geleerd van zijn ouders en dus werd gastvrijheid met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten.

Meer over Harald Hovenkamp
Harald Hovenkamp

The role of Hospitality in a hospital environment

Paperback Engels 2021 1e druk 9789083150222
Verkooppositie 2058Hoogste positie: 2058
Verwachte levertijd ongeveer 9 werkdagen
19,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Hospitality in a hospital environment’ omschrijft inductieve en etnografisch onderzoek in een ziekenhuis omgeving van twee grote ziekenhuizen in het Noorden van Nederland. Verschillende lagen in de ziekenhuisorganisaties werden onderzocht: service assistenten, verpleging, afdelingshoofden en managers. Door alle lagen te interviewen wordt er een holistisch beeld gevormd op de kijk van ziekenhuis specialisten op gastvrijheid.

Ziekenhuizen zijn georganiseerde en procesmatige organisaties. In ziekenhuizen zijn systemen en procedures essentieel voor management en operationele en financiële meetbaarheid. De structuur van het ziekenhuis is ingedeeld in verschillende clusters die weer in disciplines onderverdeeld zijn. Stijgende kosten van ziekenzorg én concurrentie tussen ziekenhuizen zorgen voor meer kosten bewustzijn bij het management. Door te focussen op gastvrijheid onderscheiden ziekenhuizen zich van concurrenten. Onderscheidend vermogen wordt verkregen door focus op gastvrije voorzieningen, familiezorg en gastvrijheid.

Ook wordt er diep op het onderwerp gastvrijheid ingegaan. Verschillende theorieën over gastvrijheid worden besproken. Gastvrijheid heeft invloed op het ziekenhuis. Zowel in een ziekenhuis als in een hotel evalueren de patiënt en gast de eigen ervaring. Ook beslissen patiënt en gast over een her bezoek, het aanraden van het ziekenhuis, of niet. Voor behandeling, welzijn, of plezier van de patient zal dus gastvrijheid aangeboden moeten worden. Dit allemaal naast de normale taken en diensten die een ziekenhuis al verzorgd. Naast technische behandeling is dus persoonlijke behandeling essentieel voor de patient.

In dit boek beschrijf ik uitvoerig gastvrijheid in combinatie met zorgverlening. Hoe is subjectieve gastvrijheid te verenigen met strak georganiseerde zorgorganisaties. Er wordt er uitgebreid in gegaan op de structuur van ziekenhuizen maar tegelijkertijd wordt ook complexiteit van gastvrijheid veelvuldig besproken. Zowel zorg, horeca als de combinatie van beide wordt grondig onderzocht en verklaard aan de hand van de geschiedenis, theorieën en modellen. Dit boek in zijn geheel legt de uitdagingen bloot van zorg en gastvrijheid, maar benadrukt tegelijkertijd ook hoe complex beide vakgebieden op zichzelf zijn.

Trefwoorden

gastvrijheid   gezondheidszorg   hospitality   patiëntervaring   verpleegkunde   ziekenhuismanagement   ondernemerschap   zorgkwaliteit   etnografisch onderzoek   service logic model   service blueprint   patienttevredenheid   klantgerichtheid   moment of truth   zorgpaden   horeca   kwaliteitsmanagement   inductief onderzoek   organisatiecultuur   zorg   patiëntgericht   service design   gastheerschap   zorgprocessen   concurrentievoordeel   servicemanagement   medische blik   strategie   patient journey   organisatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789083150222
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:253
Uitgever:Aangenaam Gastvrij
Druk:1
Verschijningsdatum:20-4-2021
Hoofdrubriek:Ondernemen

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Harald Hovenkamp

Harald Hovenkamp is meer dan 3 decennia werkzaam in gastvrijheid en Horeca. Al jong het ambacht geleerd van zijn ouders en dus werd gastvrijheid met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten. Tijdens de Middelbare Hotelschool te Groningen kwam hij al vroeg in aanraking met werken op Michelin sterren niveau. Na de Middelbare Hotelschool te Groningen voor Internationale vertrokken richting het buitenland en stages gelopen in Duitsland en Engeland. Vervolgens heeft hij zich verder weten te ontwikkelen op sterren niveau met een jaar in Zwitserland en daarna 2 jaar in Ierland. Uiteindelijk Blokzijl gevonden waar hij nu alweer 19 jaar vertoefd en vanaf 2004, al ruim 16 jaar, mede-eigenaar is van Kaatje bij de Sluis, Restaurant & Résidence. Vanaf 1978 is dit restaurant drager van minimaal één Michelinster. Tijdens zijn werkzaamheden bij Kaatje in 2004 afgestudeerd aan University voor International Hospitality Management te Leeuwarden. Daarnaast ook ervaring met lesgeven van praktijklessen aan de horecaopleiding te Sneek. In 2019 Heeft Harald zijn Masters in Hospitality & Service Management behaald aan de University of Buxton en aan Stenden Hogeschool Nederland te Leeuwarden. In totaal heeft Harald drie boeken geschreven: Modern Gastheerschap, een handboek over bediening in de praktijk. Je zegt, wat je denkt, over non-verbale communicatie in de horeca. En het meest recente boek The role of Hospitality in a hospital environment (UK) over gastvrijheid in ziekenhuizen.

Andere boeken door Harald Hovenkamp

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Acknowledgment
Introduction

1 Introduction
2 Literature review
3 Service logic model
4 Service blueprint
5 Care path
6 Issues for investigation
7 Method
8 Results
9 Structured interview management
10 Discussion
11 conclusions and recommendations
References

List of table and figures
Table 1 Details hospitals
Table 2 Scheme personal experience, interview and observations
Table 3 Questions asked to managers

Figure 1 Customer journey sequence Russell-Bennett et al p 662 (2017)
Figure 2 Service logic model (Kingman-Brundage, George & Bowen, 1995)
Figure 3 Needs and offers (Edvardsson, Thomassen, & Ovretveit, 1994)
Figure 4 Service blueprint Kingman-Brundage et al. (1995)
Figure 5 Flower of service (Lovelock C., 1995)
Figure 6 Flower of service (Lovelock C., 1995)
Figure 7 Care path Martini hospital

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Modern Gastheerschap
    Harald Hovenkamp
    Modern Gastheerschap
    € 15,95
  • Je zegt, wat je denkt
    Harald Hovenkamp
    Je zegt, wat je denkt
    € 19,95
  • Meesterlijk Gastvrij
    Harald Hovenkamp
    Meesterlijk Gastvrij
    € 29,95
  • De 5 groeifasen voor zzp'ers
    Ellen de Lange-Ros
    De 5 groeifasen voor zzp'ers
    € 20,00
  • De veerkrachtige professional
    Willem J.M.I. Verbeke
    De veerkrachtige professional
    € 20,95
  • Relaxed vlammen
    John Slabbekoorn
    Relaxed vlammen
    € 30,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        The role of Hospitality in a hospital environment

        The role of Hospitality in a hospital environment
        Harald Hovenkamp
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        The role of Hospitality in a hospital environment

        Verwijder uw beoordeling