Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het GROTE gesprekkenboek

Een praktische leidraad voor HR-professionals en leidinggevenden

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 4e druk 9789462158719
Verkooppositie 2335Hoogste positie: 160
Direct te downloaden

Samenvatting

Het GROTE gesprekkenboek is sinds 2010 een beproefde gids voor leidinggevenden en HR-professionals die dagelijks uiteenlopende gesprekken voeren. Gesprekken die hun eigen voorbereiding, valkuilen, dynamiek, structuur, do’s and don’ts en emoties kennen. Gesprekken die wellicht anders verlopen dan verwacht en misschien wel gehoopt. Het blijft de kunst om van die gesprekken effectieve gesprekken te maken.

Ook deze vierde versie van 'Het GROTE gesprekkenboek' staat voor de onderstaande gesprekken boordevol met tips en tools, meest gestelde vragen, aandachtspunten en stappenplannen:
• selectiegesprek
• arbeidsvoorwaardengesprek
• onboardinggesprek
• feedbackgesprek
• beoordelingsgesprek
• functioneringsgesprek
• POP-gesprek
• coachingsgesprek
• loopbaancoachingsgesprek
• jobcraftingsgesprek
• demotiegesprek
• exitgesprek
• adviesgesprek
• onderhandelingsgesprek
• conflictoplossendgesprek
• verzuimgesprek
• correctiegesprek
• slechtnieuwsgesprek

In gesprekkenvoerend Nederland staat de tijd niet stil. Steeds meer medewerkers werken deels thuis en gesprekken vinden daarom online plaats. Ook zijn medewerkers steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen functioneren en ontwikkeling en is er in de dialogen een grotere focus op hun sterke punten (versterk wat werkt!), werkplezier, autonomie, werkbelasting en vitaliteit.

In gesprekken van de zogenoemde employee journey ligt het accent op het vinden, ontwikkelen, boeien en binden van medewerkers. Met deze en andere ontwikkelingen, laatste inzichten en meest recente wet- en regelgeving is 'Het GROTE gesprekkenboek' verrijkt.

Zo is ook deze uitgave van 'Het GROTE gesprekkenboek' weer een actuele en complete gids die bij zowel beginnende als ervaren professionals het (zelf)vertrouwen vergroot om de gesprekken te gaan voeren.

Specificaties

ISBN13:9789462158719
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:554
Uitgever:VMN Media
Druk:4
Verschijningsdatum:14-4-2023
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Het GROTE gesprekkenboek - ‘Kan menig gesprek naar een hoger niveau tillen’
Henk Jan Kamsteeg | 19 mei 2023
Leidinggevenden moeten goede gesprekken kunnen voeren met hun medewerkers. ‘Het GROTE gesprekkenboek - Een praktische leidraad voor HR-professionals en leidinggevenden’ van Jacco van den Berg kan helpen bij een ideale voorbereiding.
Lees verder

Lezersrecensies

3.3 van de 5
12 stemmen
6
1
0
0
5

Over Jacco van den Berg

Jacco van den Berg, bedrijfseconoom, is van mening dat focus op sterke punten, het vergroten van het werkplezier, het aanboren van energiebronnen en autonomie bijdragen aan de prestaties en de ontwikkeling van medewerkers en de groei en bloei van organisaties. Al bijna dertig jaar ondersteunt Van den Berg Training & Advies organisaties bij het ontwikkelen van hun leidinggevenden waarbij het voeren van gesprekken (selectie-, ziekteverzuim-, beoordelings-, coachings-, correctiegesprekken, et cetera) centraal staat. Over deze onderwerpen heeft hij e-learningsmodules, webinars en podcasts ontwikkeld. Hij is specialist op het gebied van de ontwikkeling en implementatie van meer eigentijdse gesprekkenaanpakken (Het Nieuwe Beoordelen, Het Goede Gesprek) en is een veelgevraagd spreker over dit onderwerp op congressen. Jacco is auteur van meer dan dertig boeken waaronder Het Prestatiemenu, Handboek Werving en Selectie, Het Coachingsalfabet, Overspoeld door schaarste, Professioneel coachen, POP in Nederland en Ondernemersboegbeelden. Hij schrijft regelmatig artikelen voor PW. en plaatst blogs op zijn LinkedIn-profiel.

Andere boeken door Jacco van den Berg

Inhoudsopgave

VOORWOORD 11

Leeswijzer 12

1 Over communicatie gesproken 16
1.1 Basismodel voor communicatie 17
1.2 LSD-principe 19

Deel 1 Instroom: het selecteren en onboarden van medewerkers 40

2 Het selectiegesprek 42
2.1 De voorbereiding op een selectiegesprek 44
2.2 Het voeren van een selectiegesprek 59
2.3 Veelgestelde vragen over een selectiegesprek 77

3 Het arbeidsvoorwaardengesprek 94
3.1 De voorbereiding op een arbeidsvoorwaardengesprek 95
3.2 Het voeren van een arbeidsvoorwaardengesprek 102
3.3 Veelgestelde vragen over een arbeidsvoorwaardengesprek 107

4 Het onboardinggesprek 113
4.1 De voorbereiding op een onboardinggesprek 115
4.2 Het voeren van een onboardinggesprek 127
4.3 Veelgestelde vragen over een onboardinggesprek 129

Deel 2 Doorstroom: het (zelf laten) sturen van het functioneren en de ontwikkeling van medewerkers 138

5 Het feedbackgesprek 142
5.1 De voorbereiding op een feedbackgesprek 143
5.2 Het voeren van een feedbackgesprek 149
5.3 Veelgestelde vragen over een feedbackgesprek 161

6 Het beoordelingsgesprek 170
6.1 De voorbereiding op een beoordelingsgesprek 172
6.2 Het voeren van een beoordelingsgesprek 188
6.3 Veelgestelde vragen over een beoordelingsgesprek 191

7 Het functioneringsgesprek 199
7.1 De voorbereiding op een functioneringsgesprek 200
7.2 Het voeren van een functioneringsgesprek 210
7.3 Veelgestelde vragen over een functioneringsgesprek 214

8 Het POP-gesprek 223
8.1 De voorbereiding op een POP-gesprek 224
8.2 Het voeren van een POP-gesprek 233
8.3 Veelgestelde vragen over een POP-gesprek 239

9 Het coachingsgesprek 249
9.1 De voorbereiding op een coachingsgesprek 250
9.2 Het voeren van een coachingsgesprek 259
9.3 Veelgestelde vragen over een coachingsgesprek 268

10 Het loopbaancoachingsgesprek 278
10.1 De voorbereiding op een loopbaancoachingsgesprek 280
10.2 Het voeren van een loopbaancoachingsgesprek 286
10.3 Veelgestelde vragen over een loopbaancoachingsgesprek 293

11 Het jobcraftingsgesprek 300
11.1 De voorbereiding op een jobcraftingsgesprek 301
11.2 Het voeren van een jobcraftingsgesprek 309
11.3 Veelgestelde vragen over een jobcraftingsgesprek 314

12 Het demotiegesprek 321
12.1 De voorbereiding op een demotiegesprek 322
12.2 Het voeren van een demotiegesprek 327
12.3 Veelgestelde vragen over een demotiegesprek 329

Afsluiting deel 2: het (zelf) laten sturen van het functioneren en de ontwikkeling van medewerkers 338

Deel 3 Uitstroom: goed afscheid nemen en leren van vertrekkende medewerkers 342

13 Het exitgesprek 344
13.1 De voorbereiding op een exitgesprek 345
13.2 Het voeren van een exitgesprek 348
13.3 Veelgestelde vragen over een exitgesprek 350

Deel 4 Algemene gesprekken 364

14 Het adviesgesprek 366
14.1 De voorbereiding op een adviesgesprek 367
14.2 Het voeren van een adviesgesprek 376
14.3 Veelgestelde vragen over een adviesgesprek 388

15 Het onderhandelingsgesprek 393
15.1 De voorbereiding op een onderhandelingsgesprek 394
15.2 Het voeren van een onderhandelingsgesprek 402
15.3 Veelgestelde vragen over een onderhandelingsgesprek 410

16 Het conflictoplossendgesprek 417
16.1 De voorbereiding op een conflictoplossendgesprek 418
16.2 Het voeren van een conflictoplossendgesprek 428
16.3 Veelgestelde vragen over een conflictoplossendgesprek 436

17 Het verzuimgesprek 444
17.1 De voorbereiding op een verzuimgesprek 445
17.2 Het voeren van een verzuimgesprek 456
17.3 Veelgestelde vragen over een verzuimgesprek 464

18 Het correctiegesprek 476
18.1 De voorbereiding op een correctiegesprek 477
18.2 Het voeren van een correctiegesprek 478
18.3 Veelgestelde vragen over een correctiegesprek 489

19 Het slechtnieuwsgesprek 497
19.1 De voorbereiding op een slechtnieuwsgesprek 498
19.2 Het voeren van een slechtnieuwsgesprek 503
19.3 Veelgestelde vragen over een slechtnieuwsgesprek 509

Deel 5 Online gesprekken voeren 518

20 Online gesprekken voeren in het hybride werken 520
20.1 Combineer het beste van de twee werkwerelden 521
20.2 Leidinggeven in het hybride werken 524
20.3 Gesprekken voeren in het hybride werken 527

Over de auteur 548
Trefwoordenregister 550

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het GROTE gesprekkenboek