De zeven ontwikkelingsfasen van mens, relatie en organisatie
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789491748745Samenvatting
Individuen, relaties (groepen) en organisaties bevinden zich in een proces van voortdurende verandering, omvorming en groei. Dit boek laat zien dat op al die gebieden in wezen sprake is van één en hetzelfde ontwikkelingsproces. Dat proces doorloopt zeven fasen.
Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk wordt beschreven hoe deze zeven fasen op het gebied van de individuele ontwikkeling, de ontwikkeling van relaties en groepen én op dat van commerciële en ideële organisaties te herkennen zijn. Op die wijze kan men nagaan in welke van de zeven fasen men zich persoonlijk of als team en organisatie hoofdzakelijk bevindt en wat daarin de opgaven en de valkuilen zijn.
Naast de uiterlijke kant van deze processen bestaat er een innerlijke kant. Het groeiproces door de zeven fasen is namelijk in essentie een spiritueel ontwikkelingsproces.
Uiteindelijk gaat het om het geestelijke dat zich in mensen wil manifesteren. Dat bepaalt de zin en richting van het leven en geeft de impuls tot koerswijzigingen en veranderingen.
Ook op groeps-, relatie- en organisatieniveau zijn die geestelijke impulsen werkzaam.
Daarmee krijgen zowel individuele opgaven als vraagstukken op het gebied van samenwerking, organisatieontwikkeling, visie en missie, een totaal andere dimensie dan gebruikelijk.
Margarete van den Brink werkte als trainer en organisatie-adviseur. Tegenwoordig schrijft zij artikelen en boeken over diverse sociale en spirituele thema's. Meer daarover op haar website: www.margaretevandenbrink.nl
Trefwoorden
persoonlijke ontwikkeling organisatieontwikkeling zeven fasen spiritualiteit transformatie teamontwikkeling zelfkennis leiderschap bewustzijn menselijke evolutie verandermanagement identiteitsontwikkeling organisatiekunde ego relatieontwikkeling levensloop levensfasen waarden gemeenschapsvorming reflectie psychologie samenwerken midlifecrisis ideële organisaties gender zelfverwerkelijking zingeving
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
De zeven fasen van ontwikkeling 9
Het zevenfasenmodel 9
Deel I
1 De persoonlijke levensweg in zeven fasen 13
Fase 1 De ongedeelde eenheid 13
Fase 2 De oude groep 14
Fase 3 De ik-persoon 15
Fase 4 De transformatie 17
Fase 5 Het geestelijke Zelf 20
Fase 6 De nieuwe gemeenschappelijkheid 22
Fase 7 De gedifferentieerde eenheid 23
2 De stappen van Stephan Peijnenburg 24
3 Algemene wetmatigheden 27
4 Grote lijnen 31
5 Mannen en vrouwen gaan verschillend door de zeven fasen 37
De weg van de man door de zeven fasen 42
De weg van de vrouw door de zeven fasen 46
Deel II
6 Samenwerking binnen een architectenbureau 57
7 De ontwikkeling van relaties en groepen in zeven fasen 62
Fase 1 De ongedeelde eenheid 62
Fase 2 De oude groep 63
Fase 3 De ik-persoon 64
Fase 4 De transformatie 67
Fase 5 Het geestelijke Zelf 72
Fase 6 De nieuwe gemeenschappelijkheid 75
Fase 7 De gedifferentieerde eenheid 81
8 Op weg naar nieuwe gemeenschappelijkheid 82
9 Het reflectieproces 94
Het reflectiemodel 103
Deel III
10 De ontwikkelingsweg van commerciële organisaties 107
Fase 1 De theocratische organisatie 108
Fase 2 De autocratische organisatie 109
Fase 3 De bureaucratische organisatie 110
Fase 4 De transformerende organisatie 119
Fase 5 De op morele waarden en principes gebaseerde organisatie 126
Fase 6 De organisatie als nieuwe gemeenschap 142
Fase 7 De organisatie als bijdrager aan de wereldontwikkeling 144
11 Conclusies en grote lijnen 148
12 De ontwikkelingsfasen in de ideële organisatie 154
1 De theocratische fase 155
2 De autocratische of pioniersfase 155
3 De professionele of bureaucratische fase 157
4 De transformatiefase 160
Geest 167
Aantekeningen 169
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan